Det er NITO Studentene som tyr til drastiske og kreative metoder for å motvirke det store frafallet fra norske ingeniørutdanninger.
Nå skal studenter som teller på knappene og vurderer å slutte få «krisehjelp».
Frafallstelefon
I neste uke lanseres den landsdekkende «frafallstelefonen». Hit kan studentene som vurderer å slutte ringe døgnet rundt, sju dager i uka, og få bistand fra andre studenter og ferske ingeniører.
Bakteppet er alvorlig nok: NOKUTs ferske evaluering av ingeniørutdanningene viser at over halvparten av studentene faller fra underveis.
Les også: Ingeniørstudentene krever praksis
– Til tross for stort ingeniørbehov tar ikke myndighetene dette på alvor. Vi oppretter derfor Frafallstelefonen for å motivere flere til å fullføre ingeniørstudiet, sier Emanuel Rygg, leder for NITO Studentene.
Aaslands harelabb
Frafallsprosenten gjør at Norge mister 1.600 potensielle ingeniører i hvert kull. Dette skjer samtidig som at landet skriker etter flere ingeniører.
Ifølge Rygg har ikke forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland angrepet problemet på annen måte enn å be studiestedene følge opp studentene bedre.
– Slik harelabb kan vi ikke godta for en så alvorlig utfordring. Norge trenger akutt flere tusen ingeniører. Når vi vet Norge går glipp av cirka 1600 ingeniører i hvert kull, sier det seg selv at begrensning av frafall må være et satsingsområde, sier studentlederen.
Motivasjonsøkning
Via krisetelefonen skal ingeniørstudentene få råd og veiledning om hvilke muligheter de har på sitt studiested. Det kan være alt fra lokal leksehjelp til kontakt med aktuelle sommerjobbedrifter, noe som kan øke motivasjonen.
De som svarer benytter seg av et landsdekkende nettverk av kontakter som kan følge opp lokalt på studiestedene.
– Her må veien bli til mens vi går. Men det at frafallstelefonen representerer erfaringene, kunnskapen og kontaktnettet til mer enn 60.000 studenter og ingeniører, gjør meg trygg på at vi har mye å bidra med for tvilende studenter, mener Emanuel Rygg.