NetCom krever at kundene binder seg for 12 måneder hvis de vil ha iPhone. Totalprisen for de tre abonnementene varierer fra 6.000 til 14.000 kroner.
Dette synes Thon er betenkelig.
– Bør kunne velge
– Umiddelbart virker dette som svært dårlige tilbud, sier Thon til Dagens Næringsliv.
Han reagerer på at NetCom er det eneste selskapet i Norge som selger iPhone, og mener det er urimelig å kreve at kundene binder seg for ett år. Nå tar han saken opp med NetCom.
– Vi ønsker at forbrukerne ha skal valgfrihet, og vil ta kontakt med ledelsen i NetCom så fort som mulig, sier han til avisa.
Går sammen
Forbrukerombudet har lenge kjempet mot vilkårene til Apples iTunes, og vant en viktig seier i fjor da Apple ble nødt til å endre sine betingelser i Norge.
Thon har i denne saken tatt kontakt med forbrukermyndighetene i andre europeiske land, slik at de kan gå sammen for å få Apple til å la flere operatører selge iPhone.
– Man skal være usedvanlig interessert i å ha en iPhone for å binde seg til disse avtalene, sier Thon.