Stadig flere tjenester avhenger av samarbeid mellom stat og kommune, men utveksling av informasjon på tvers fungerer dårlig.
Kommunene sliter med dårlig samordning, økende ulikheter og sprikende beskjeder fra statlige etater.
Nå forsøker stat og kommune å samkjøre it-utviklingen for å stå rustet til store prosjekter som eID og kjernejournal.
Strømlinjeforming
Et omfattende samarbeidsprosjekt skal strømlinjeforme it-utviklingen i det offentlige. Hensikten er å få bedre tjenester til innbyggere og bedrifter, og arbeidet er en del av strategien om gjenbruk av både informasjon og smarte it-løsninger.
Status i dag er en annen. Hver kommune har valgt sine egne løsninger og strategier opp gjennom årene. Det samme har statlige etater.
– Det e itjno som kjæm tå sæ sjøl
Frihet og tvang
Derfor er det mangel på samkjøring og ofte store utfordringer med å få systemer til å fungere sammen.
Noen kommuner har lagt store ressurser i it-arbeidet, mens andre ikke har vist det store engasjementet.
De statlige etatene har fått stadig sterkere føringer på standard og arkitektur, mens kommunene har stått mer fritt til å velge selv.
Gapet vokser
Dermed er utviklingen alt annet enn samkjørt i det offentlige Norge, og det får konsekvenser.
– Det er grunn til å frykte at det over tid kan oppstå større ulikheter mellom kommunene når det gjelder bruk av ikt og utviklingen av ikt-baserte tjenester til publikum, skriver fornyingsminister Rigmor Aasrud (Ap) i brevet der hun i fjor inviterte kommuner og statsetater til et samarbeidsprosjekt.
Klar beskjed
Blant dem er kommunenes interesseorganisasjon KS og direktør Sigrun Vågeng. Hun overlater til avdelingsdirektør Trude Andresen hos KS Innovasjon og Utvikling å utdype arbeidet for Teknisk Ukeblad. Hun gir klar beskjed om situasjonen i dag.
– Det er et stadig større gap mellom kommuner som klarer å levere gode it-løsninger og de som ikke får det til. Kommunene må sørge for gode elektroniske tjenester, og det klarer ikke hver enkelt alene, sier Andresen.
Statens skyld
Også staten må ta sin del av skylden for at det offentlige ikke høster så store gevinster som det er mulig med dagens tilgjengelige it-løsninger.
Statsråd Aasrud mener at fagsektorene er for dårlig koordinert, og det er ingen enkel oppgave for kommunene å forholde seg til staten.
Kommunene har en fordel som ikke utnyttes godt nok: It-behovene er i stor grad like, siden det er de samme tjenestene som ytes i hver kommune.
Interkommunalt samarbeid er utbredt, men FAD mener at dette kan bli langt mer strukturert og profesjonelt enn tilfellet er i dag.
Nasjonalt arbeid
KS understreker at dette må samkjøres for alle kommuner.
– Vi trenger en nasjonal innsats for at alle kommuner skal kunne ta i bruk felleskomponenter, som eID, og nasjonale løsninger, som Norsk Helsenett, sier Andresen hos KS. Manglende samkjøring får med andre ord følger for den kommende elektroniske kjernejournalen.
– Absurd å prioritere fri programvare
Klar i mars
Siden august har nøkkelpersoner i stat og kommune pønsket på hvordan kommune og stat kan bli mer samkjørte. Konsulentselskapet Devoteam daVinci er hyret inn til å utarbeide en analyse av situasjonen og foreslå mulige metoder for å få utviklingen på rett kjøl. Oppdraget var populært, med det globale analyseselskapet Gartner blant tilbyderne i anbudsrunden. Devoteams analyse og forslag til tiltak foreligger i neste uke, og arbeidsgruppen skal ha sin strategi klar ved utgangen av neste måned.
Ingen snarveier
KS tror ikke på raske løsninger.
– Nå må vi først finne gode operasjonelle måter å jobbe på. De hårete målene får komme på lang sikt, sier avdelingsdirektør Andresen.
Les også: