Skagerak: 20. juni ble den siste av de to hurtigferjene til Color Line, Superspeed 2 satt i drift på strekningen Larvik – Hirtshals. Til påske ble søsterskipet Superspeed 1 satt inn på strekningen Kristiansand – Hirtshals. De to nye ferjene erstatter fire tidligere ferjer som Color Line hadde til Danmark, Prinsesse Ragnhild fra Bergen, Christian IV fra Kristiansand, Petter Wessel fra Larvik og Color Festival fra Oslo.
Alle ferjer som gikk hele døgnet, og hvor passasjerer fikk tildelt lugarer under overfarten. Med de to nye ferjene er dette en saga blott. Nå gjøres det fire overfarter i døgnet, to i hver retning, og med landligge fra henholdsvis kl. 01.00 (Kristiansand) og klokken 02.00 (Larvik) til kl. 08.00 hver morgen.
Økt kapasitet
Til tross for reduksjonen i antall ferjer er kapasiteten økt. Det skyldes at det er plass til flere biler enn tidligere. Totalt er det 3,9 kilometer med parkeringsplass om bord på bildekk som til sammen er 2000 meter lange. Passasjerkapasiteten er på 1900 personer.
– Vi er godt fornøyd med belegget på de nye båtene. Det har vært bedre enn vi ventet, sier kaptein Kurt Hansen til TU.no.
Bruforbindelse
Årsaken til at Color Line med hovedeier Olav Nils Sunde har investert i de nye ferjene er at med den store farten kan folk og ikke minst varer transporteres raskt til Europa. – Dette blir nesten som å etablere en bruforbindelse mellom Norge og Danmark, sa han under overlevering av en av sine andre nyanskaffelser, Color Magic.
Derfor er ferjene utstyrt med ekstra gode fasiliteter for trailere og trailersjåfører. De er nemlig de eneste av passasjerene som får tilgang til lugarer om bord. 54 knøttsmå lugarer er avsatt til trailersjåførene for at de skal kunne få hvilt under den korte overfarten.
Bildekkene er dessuten åpne akterut slik at skipe kan ta med seg trailere med farlig last. Dette har dog medført noen klager på sjøsprøyt over biler som står på det åpne dekket.
Tilpasset Skagerak
Superspeed 1 og 2 er spesialkonstruert for farten mellom Norge og Danmark. Skroget er utformet for å kunne tåle de røffe sjøforholdene i Skagerak med bølgehøyder på opp til ti meter. Color Line har i samarbeid med verftet Aker Yards arbeidet intenst med å optimalisere skrogformen for å få lavest mulig forbruk, samtidig som sjøegenskapene skal bli så gode som mulig.
– Skipet har en spiss baug som gjør at vi ikke stamper slik de gamle ferjene gjorde. Dermed blir bevegelsene i sjøen roligere og vi slipper slag og vibrasjoner, sier kaptein Hansen.
Liten bevegelse
Artikkelforfatteren kan bekrefte dette. Under overfarten fra Hirtshals til Larvik i midten juli, blåste det som vanlig kuling da vi forlot den danske havnen.
Bølgehøyden var på det mest på over fire meter, med enkelte bølger på fem meter. Farten var på 27 knop. Det var likevel knapt bevegelse i båten.
Skrogets lengde og form samt aktive stabilisatorer sørget for at alle fikk en rolig overfart.
Trenger mindre effekt
– Dette blir verdens mest miljøvennlige hurtigferjer. Vi har lagt stor vekt på skrogformen slik et den gir minst mulig hydrodynamisk motstand. Utallige forsøk er gjort ved Sintef Marintek for å finne den beste formen. Gjennomgående vil Superspeed-fartøyene bruke 5 MW mindre effekt for å oppnå samme fart som andre hurtigbåter, forteller teknisk direktør Rolf Kjær.
Reduserte utslipp
Totalt forbruker hver av Superspeed-båtene 95 tonn med lavsvovel drivstoff i døgnet.
Selv om dette gir et betydelig utslipp av CO 2, rundt 300 tonn i døgnet, er likevel utslippene redusert med 30 prosent i forhold til de tidligere ferjene som krysset Skagerak i farten mellom Danmark og Norge, uten at transportkapasiteten er redusert.
Miljøvennlige motorer
Maskineriet er levert av Wärtsilä.
Det er fire hovedmaskiner for framdrift, hver på 9,3 MW eller til sammen 37,2 MW. I tillegg er det fire hjelpemotorer, hver på 2,8 MW eller 11,2 MW.
Hjelpemotorene er commonrailmotorer med én brennstoffpumpe per sylinder. Maskineriet er konstruert for å gi minimalt med NO x-utslipp , slik at ekstra rensing ikke er nødvendig for å tilfredsstille nye internasjonale utslippskrav.
To og to av hovedmotorene er koblet sammen i et gir. Akslingen ut til propellen er usedvanlig lang, 68 meter, noe som satte ekstra store krav til maskineringen av denne akslingen for å unngå kast og vibrasjoner.
Gassdrift neste
Alle motorer kan bygges om til gassdrift. Hittil har dette vært stoppet av internasjonale krav (IMO), som ikke tillater gassdrift på denne typen ferjer.
I skroget er det satt av plass for LNG tanker, og maskinrommene er utformet med tanke på at skipene en gang i framtiden kan konverteres til gassdrift og dermed bli enda mer miljøvennlige.
For å ta vare på mest mulig energi, har Color Line installert eksosgasskjeler. Varmen fra eksosen går til å varme vannet om bord, samt å skape damp til kjøkkenet. I tillegg brukes varmen til å varme drivstoffet.
Brannsikkert:
Brannsikkerheten om bord er meget bra. Skipet er delt inn i fire brannsikre soner med branndører imellom. Selve slokkesystemet er et vanntåkesystem med høy metningsgrad (high fog). Egne brannpumper sørger for brannvannet som hentes direkte fra sjøen.
Siden det ikke er lugarer om bord er evakuering av passasjerer langt enklere. De få lugarene som er for trailersjåfører ligger på øverste dekk, og det er særdeles enkelt å evakuere disse ut i friluft. Også alle mannskapslugarene befinner seg på dette dekket.
For å sikre nok trykk i brannslukningssystemet har skipet en høytrykksakkumulator, dersom det skulle bli strømløst. For å hindre at skipet fyller seg selv med vann startes separate nødlensesystemer ved utløsning av brannpumpene.
Superrask ferge til Tau