Mantraet lyder «One Ford», og bak det ligger en globalisering av merkevaren, der ett av flere tiltak er uniformt utseende biler på samme plattformer som selges over hele kloden.
Kort fortalt betyr det at bilkonsernets designkontor i Köln og Detroit i langt større grad enn tidligere samarbeider, og at så å si samme modell skal selges globalt.
Det er tilfelle med tredjegenerasjons Ford Focus på den globale C-plattformen og Ford Fiesta på den globale B-plattformen.
Andre modell ut på C-plattformen er andre generasjon Ford Kuga. Den produseres allerede i Louisville, Kentucky i USA og i Valencia i Spania og skal senere produseres i Changquing i Kina.
Les også: Her er en serieprodusert brenselcellebil
Felles designspråk
– Kuga bygger på basisen av en meget vellykket førstegenerasjon som har solgt i over 300 000 eksemplarer og banet vei til Ford-emblemet for mange som tidligere aldri hadde vurdert en Ford. Den skal selges i over 100 ulike markeder over hele kloden. Den utvikles i Köln, i samarbeid med Detroit og Degenham/Dunham på motorsida, forteller Rolf Lauderberg, som er programdirektør for Kuga.
Sjefdesigner Jörg Stephan peker på noen av utfordringene med å lage et globalt produkt.
Risikoen er den samme som i klesverdenen: At «one size fits all» i verste fall betyr at plagget ikke passer godt på noen.
– Da vi designet nye Kuga, forsøkte vi å se for oss en målkunde. I Europa er det en sikkerhetsfokusert familie med ryddig økonomi og aktiv livsstil. I USA er det enslige/par, også disse med aktiv livsstil. I Kina er målkundene velholdne med sans for luksus. Kuga skal være svaret for alle disse.
I USA heter bilen Escape og er en helt ny modell på det nordamerikanske markedet.
Les også: Slik kan bilen din kjøre seg selv
Presser ned prisen
– Det at samme bil skal produseres i tre verdensdeler og selges overalt øker volumet og gjør også noe med prisen. Det gjør at den nye modellen med automatkasse kan selges for nesten
21 000 kroner mindre enn den gamle, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.
Men ikke all prisnedgangen er en følge av storproduksjon. Det har også å gjøre med norske avgiftsregler og innslagspunkt i CO2-komponenten i engangsavgiften.
Den nye modellen slipper ut 162 gram CO2 per kilometer: 17 gram mindre enn forgjengeren.
Les også: Telefonteknologi endrer bilene
Taper stort i Europa
Som for flere andre i bilindustrien er det et meget bra marked i Nord-Amerika, fjerde kvartal var Fords beste i USA på over ti år, som gjør opp for krisa i Europa og svakere deler av Sør-Amerika og Asia.
Bunnen i Europa er ikke nødvendigvis nådd, advarer Ford, som stenger tre fabrikker i Storbritannia og Belgia.
Ford gikk 1,6 milliarder dollar i underskudd på den europeiske virksomheten i 2012 og regner med å tape ytterligere to milliarder dollar i år. Samlet leverte imidlertid konsernet et 2012-resultat på åtte milliarder dollar før skatt.
– Våre tiltak på å globalisere produktene våre hjelper til med å få oss gjennom nedgangstidene i Europa og samtidig utvide i Asia og lansere nye modeller i Nord-Amerika, sa Ford-sjef Alan R. Mulally da resultatet ble lagt fram i slutten av januar.
Les også: Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft
Verdifull fabrikk
I 2012 var 43 prosent av bilene Ford solgte i Europa på globale plattformer. Denne andelen skal etter planen være over 70 prosent om fire år når selskapet skal ha 15 globale modeller i salg.
Innen den tid vil også den forsinkede nye Mondeo være lansert, basert på nye Ford Fusion som ble vist fram i Detroit allerede i januar 2012.
Mens Ford stenger tre europeiske anlegg, ble det i fjor vedtatt å investere nye 810 millioner euro i fabrikken i Spania.
Grunnsteinen på dette i dag fire millioner kvadratmeter store anlegget like sør for Valencia ble lagt i mars 1974.
I oktober 1976 rullet den første modellen av linja, en Ford Fiesta. Siden har fabrikken produsert 10,7 millioner biler fordelt på modellene Fiesta, Escort, Orion, Focus og i dag altså Kuga i tillegg til C-max og senere i år Transit Connect.
Samme sted huser også en motorfabrikk som har laget over 14 millioner bensinmotorer.
Med over fem millioner arbeidsledige i Spania (cirka 23 prosent) er de 6018 Ford-arbeidsplassene i Valencia ekstremt verdifulle.
Les også: Dette hjulet har innebygget motor