NAF vil bevise at de kan fjerne køen på E18 inn til Oslo ved norgeshistoriens største trafikkeksperiment. Bare 600 biler må holde seg hjemme.
– Tirsdag 22. september skal vi vise at vi ved enkle grep helt kan fjerne køene på E18 inn mot Oslo i rushtiden, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i Norges Automobil-Forbund (NAF), til NTB.
Mandag morgen lanserte NAF kampanjen «Kampen om tiden», som skal kulminere med at all rushtidskø trylles vekk på Norges mest trafikkert veistrekning om tre uker.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Eksperimentet skal gjennomføres 22. september og har fått navnet «Årets beste hverdag».
Tok 16 år å bygge: Det har tatt 16 år. Nå er verdens lengste jernbanetunnel ferdig
600 må vekk
NAF har beregnet at dersom eksperimentet skal lykkes, må antall biler reduseres med omtrent 15 prosent – noe som utgjør 600 biler.
NAF samarbeider med NHO, NSB, Ruter, Telenor og IKEA om eksperimentet.
– Vi vil synliggjøre hvordan ulike løsninger som innfartsparkeringer, kollektivløsninger, fleksible arbeidstider på arbeidsplassen og bruk av kommunikasjonsteknologi i et samspill vil kunne løse trafikkutfordringene, sier Skjøstad.
Han understreker samtidig at eksperimentet er avhengig at så mange som mulig av dem som kjører denne strekningen også bidrar denne tirsdagen.
– Hvis 600 personer velger fleksibel arbeidstid, hjemmekontor, sykkel, kollektiv transport, samkjøring eller innfartsparkeringsplass denne dagen, vil trafikken flyte, lover han.
Les også: Nå bruker 500.000 nordmenn, politiet og Ikea denne appen
Utbygging
Sjøstad sier målet er at stuntet 22. september skal gi ringvirkninger.
– Når vi har bevist at det er mulig å få trafikken til å flyte, håper vi at det har satt sine spor både hos trafikantene, arbeidsgivere og ikke minst myndighetene. Nøkkelen i vårt eksperiment er innfartsparkering langs hovedårene inn mot byen. Dette er en lavthengende frukt for myndighetene som bør bygges ut, sier han.
– NAF har lenge jobbet for en utbygging av E18. Vil det være nødvendig hvis 600 bilister tar oppfordringen hver dag fremover?
– For NAF handler ikke E-18 kun om flere bilfelt, men det som er viktig er å få både sammenhengende kollektivfelt og sykkelvei. Dette er et komplisert prosjekt og en nedskalering med ostehøvel i siste liten vil kunne gi uforutsette konsekvenser. Vi risikerer at de gode planene for økt kapasitet for buss og sykkel ikke blir gjennomført, sier Skjøstad.
Les også: Dette skal du gjøre når det brenner i en tunnel
Dyre køer
Ifølge NAFs beregninger koster køene inn til storbyene det norske samfunnet 2,6 millioner kroner i minuttet. Og det er en sum som bare vil øke med årene.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var til stede under lanseringen mandag. Han sier køene ikke bare er et problem fordi det koster i kroner og øre.
– Vi kaster bort ekstremt mye tid i hverdagen på å sitte i kø. Det er en enorm tidstyv og kilde til stress i en ellers travel hverdag. Vi er derfor nødt til å iverksette avlastende tiltak nå, samtidig som vi jobber med mer langsiktige løsninger, sier Solvik-Olsen.