Kollektivtrafikkselskapet Ruter i Oslo har bare to kortlesere som kontrollørene må dele på for å finne ut om Flexus-kort er gyldig.
– Pinlig
Ruter har i dag nær 300.000 elektroniske Flexus-kort i omløp. Å hindre sniking var en av hensiktene med å innføre kortene. Men kontrollørene har bare to kortlesere på deling i hele hovedstaden, og kortleserne er dessuten trege og har dårlig batterikapasitet, skriver Aftenposten.
– Dette er rett og slett pinlig. Kontrollørene får ikke sjekket om folk har riktig billett. Vi skal jo ha inntekter av dette. Kontrollen skal sikre at folk betaler, men de som jobber med dette daglig har ikke verktøyet som trengs. Det skulle vært på plass for lengst. Ruter har ansvaret, sier T-banens klubbleder Anette Michelet.
Tillitsvalgt for servicemedarbeiderne i Oslo T-banedrift, Laila Hauge, utfører kontroller på oppdrag for Ruter. Hun sier arbeidsdagen er vanskelig og at mangelen på utstyr åpner opp for sniking.
Bestiller på nytt
Oslo T-banedrift ønsker ikke å kommentere hvor mange kortlesere som benyttes i kontrollene. Slike opplysninger har sammenheng med forretningsdriften, forklarer informasjonssjef Bjørn Rydmark.
For to år siden kjøpte Ruter inn 75 slike terminaler, men måtte returnere dem fordi utstyret var ubrukelig og fordi maskinene var så tunge at kontrollørene ikke klarte å bære dem med seg. Ifølge Aftenposten prøver Ruter nå på nytt og har bestilt nye maskiner.
Hos NSB fungerer kontroll av Flexus-kort i dag helt fint. NSB har en annen leverandør av utstyret enn Ruter. (©NTB)