Nylig innførte alle oljeselskapene i Norge diesel som er iblandet 7 prosent biodiesel. Starten på 2010 har imidlertid mange steder vært preget av ekstremkulde med rekordmange bilberginger og motorstopp for mange dieselbiler.
Første vinter
Derfor velger oljeselskapene nå å ta vekk all innblanding av biodrivstoff i dieselen som selges i regioner som rammes av ekstremkulde over lengre perioder. Produktsjef i Statoil, Ann-Cathrin Vaage, opplyser til Nationen at alle dieselbiler er godkjent for 7 prosent biodiesel.
– Men fordi det er svært lenge siden Norge har hatt så lave vintertemperaturer som i år, og dette er første vinteren vi selger diesel tilsatt 7 prosent biodiesel (B7), velger vi ikke å blande inn biodiesel i dieselen vi selger i de aller kaldeste områdene, sier Vaage til avisen.
Tåler mer kulde
Hun framholder at de lokale tilpasningene, med salg av diesel der all biodiesel er fjernet, blir gjort fortløpende. Mens B7 tåler opp mot 32 kuldegrader, som er standard for norsk vinterdiesel, vil ren diesel (B0) tåle noen ekstra kuldegrader.
– Vi er ekstra oppmerksomme i disse dager, og overvåker temperaturene mange steder. Når temperaturen går under 30 grader, så vil man uansett kunne få problem med diesel, og da er det viktig å være på vakt. Vinterens erfaringer tar vi med i det videre arbeidet med lokale tilpasninger av dieselen, sier Statoils produktsjef. (©NTB)