Kranen kan løfte 800 tonn og erstatter en 40 år gammel gantrykran med løftekapasitet på 350 tonn.
Kværner har investert 350 millioner kroner i oppgraderinger på Stord. Foruten den nye gantrykranen, er det investert i nye multihjulere, grunnarbeid for nytt spor og ny pir.
Investeringsbeslutningen ble fattet etter at Kværner i mai i fjor ble tildelt EPC-kontrakten på Edvard Grieg-dekket fra Lundin.
Effektivisering
Konsernsjef Jan Arve Haugan sa til TU i fjor at kranen var et viktig bidrag til å jobbe mer effektivt.
"Storen" har fått en ny kranbane som gjør at verftet kan flytte moduler på et større område og snu dem.
– Da kan vi utføre arbeid sikrere og tryggere. Vi kan også motta større og mer ferdige enheter fra underleverandører, sa Haugan til TU i fjor.
Les også: 150 tonns kabelleggingssystem, karusell under dekk og 400 tonns hovedkran
Finsk løft
Kranen fra Konecranes i Finland er 115 meter høy og 153 meter bred.
Den er Nord-Europas største og er fabrikkert delvis i Finland og hos deres underleverandør i Polen.
Første prosjekt som vil bruke kranen er Edvard Grieg-dekket. Åtte kranførere er sertifisert for å betjene "Storen".
Stor(d)-forslag
Det var utlyst navnekonkurranse for krana. Ikke overraskende var det mange som foreslo Goliat, Herkules, David, Hulken, Atlas, Kraken og Samson.
Flere av forslagene brukte variasjoner av Stord eller Stor.
Vinner ble Anne Grete Sandtorv, som får tur til Oslo og to billetter til cupfinalen i fotball på Ullevål stadion 24. november.
Les også:
Her løftes 1100 tonn boligkvarter
Statkrafts nye testturbin skal bli høyere enn Oslo Plaza