Kvitbjørn er utstyrt med en B32:40 LNG-motor.
Det betyr at drivstofftankene på 400 kubikkmeter må fylles med naturgass nedkjølt til -163 grader for at den skal være flytende. Det er ikke veldig mange «bensinstasjoner» for LNG.
Kvitbjørn har gjennomført verdens lengste sjøreise med kun LNG som drivstoff.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Egg eller høner?
LNG er spådd å bli framtidas drivstoff for skip. Diskusjonen går heftig om det er nok tilgang på LNG eller om manglende infrastruktur er en bremsekloss.
Høna-og-egget diskusjonen pågår. Men det blir stadig færre hindringer og flere LNG-terminaler og bunkringsskip.
![Kvitbjørn skal gå mellom norske havner og Europa.](https://images.gfx.no/580x/1661/1661124/1200039761.jpg)
Enkelt!
Nitid kartlegging av tilgjengelige LNG-terminaler fra Norlines måtte til for å planlegge turen fra verftet Tsuji Heavy Industries i byen Zhangjiagang i provinsen Jiangsu i Kina.
– Det gikk enklere enn vi først trodde. LNG er tilgjengelig flere og flere steder, sier administrerende direktør Tor Arne Borge i Norlines til Teknisk Ukeblad.
Fra skipet forlot verftet ved Yangtse-elvas bredd i midten av februar til det ankom Norge 28. mars, var det bare innom India, byen Cochin og Cartagena i Spania for å fylle tanken på 400 m³ med LNG.
Med full LNG-tank er rekkevidden på ca. 3400 nautiske mil.
– Det rekker til en tur opp og ned langs hele norskekysten, sier Borge.
Les også: Målet: Norge skal være verdensledende på miljøvennlige skip
Kvitbjørn og Kvitnos
I august skal Kvitbjørns søsterskip Kvitnos ankomme Norge. Dermed har Norlines to LNG-skip som vil gå i fast rute langs norskekysten og til Europa med de to mest miljøvennlig godsskipene i verden.
Gassmotoren fra Rolls-Royce ved Hordvikneset utenfor Bergen går i motsetning til dual fuel-motorer kun på LNG. Det betyr lave drivstoffutgifter og svært lave utslipp.
Les også: Rolls-Royce får designpris for skipsbru
![MV Kvitbjørn forlot Kina i februar. Det 120 meter lange skipet får følge av et søsterskip om noen måneder. Skipene er på 5.000 dødvekttonn og får en rekkeviddde på 3.4000 nautiske mil.](https://images.gfx.no/580x/1663/1663184/1200037722.jpg)
Miljøskip
Kvitbjørn og Kvitnos er designet av Rolls-Royce, som kaller konseptet Enviroship.
Skrogform, baug, propell og akselgeneratorer er sammen med gassmotor med p å redusere CO2-utslippene med ca. 40 prosent.
Enviroship har fått flere priser.
Les også: Batterifergen får ikke nok effekt - må stå over avganger hver dag