De første tre demonstrasjonsbilene, alle basert på Volvo V70, ble vist fram for pressen i Stockholm mandag.
Nå venter ytterligere tre års utviklingsarbeid sammen med energigiganten Vattenfall før den ladbare hybriden kommer for salg i 2012.
Serie/parallellhybrid
– Jeg vil påstå at dette blir en drømmebil med kombinasjonen høy sikkerhet og ekte kjøreglede, lovte Volvo-direktør Stephen Odell på pressekonferansen.
Volvo PV har som mål å bli ledende på plug-in-hybridteknologi. Nå skal demobilene ut i testkjøring hos utvalgte forbrukere for å sanke informasjon om bruksmønstre.
I motsetning til GMs Chevy Volt/Opel Ampera, som blir en seriehybrid der forbrenningsmotoren er et aggregat fristilt fra drivlinja, satser Volvo på en serie/parallellhybrid à la Toyota Prius, bare med langt større batteripakke og elmotor.
Full krasj mellom Toyota og GM
Kamp om kinesisk elbilteknologi
Jobber med ny teknologi
På demonstrasjonsbilene er dieselmotoren under panseret supplert med en elmotor på rundt 100 hk plassert bak sammen med litium-ionbatterier med kapasitet på 11,3 kWh, noe som holder til rundt fem mil på kun el.
Volvo understreker samtidig at bilene som settes i serieproduksjon om tre år vil utrustes med en noe annen teknologi, uten at de røper hva slags.
Imidlertid er konsept-seriehybriden som ble presentert for halvannet år siden nå skrinlagt: En motor i hvert hjul
Vattenfalls bidrar med finansielle muskler og ansvar for å utvikle ladesystemer. På pressekonferansen avviste Volvo og Vattenfall at prosjektet vil berøres av at Ford selger det svenske datterselskapet.
Miljøtiltak
Vattenfall-direktør Lars G Josefsson påpekte at ladbare hybrider vil ha gunstig miljøeffekt selv om elektrisiteten ikke kommer fra fornybare energikilder.
– Ved eldrift unngår vi utslippene fra hvert enkelt kjøretøy. Energien kommer fra et lite antall større kraftkilder og vi jobber hardt for å fjerne CO2-utslippene fra all elproduksjon, sier Josefsson.