Volvo V60 plug-in skal ut på markedet i 2012.
Kombinasjonen dieselmotor og stort litiumionebatteri gjør at bilen skal komme seg ned på et utslipp på bare 49 gram CO2 per kilometer.
Det melder Dagens Industri.
V70-prototyp
Det var i juni 2009 at Volvo og Vattenfall gikk sammen i et treårig utviklingsprosjekt som skulle bunne ut i en ladbar hybrid klar for serieproduksjon.
Demonstrasjonsbilen Volvo viste fram da var basert på V70 og var en serie/parallellhybrid med dieselmotor koblet både til drivlinje og generator, samt en elmotor på 74 kW.
Les også: Ladbar Volvo i 2012
11,3 kWh
Men det blir altså ingen ladbar V70 som slippes på markedet.
– I stedet er det V60 som gjelder, sier Volvo-sjef Stefan Jacoby til DI.
I DI-artikkelen oppgis det ingen informasjon om den tekniske innmaten i V60 plug-in, annet enn at batteriet skal holde til fem mils kjøring og lades fra vanlig stikk på fem timer.
Det er samme data som ble oppgitt på prototypen som ble vist fram i fjor sommer. Den hadde et litiumionebatteri på 11,3 kWh.