Det viser resultatene av den storstilte OECD-undersøkelsen Teaching and Learning International Survey (TALIS), som ble lagt fram i dag.
Verst i verden
Norske lærere bruker i mindre grad såkalt strukturerende undervisningspraksis enn lærere i andre land.
Strukturerende undervisningspraksis betyr i klartekst kontroll av om elevene lærer det de skal.
Lærere i Norge troner på bunn i denne typen kontroll blant landene i undersøkelsen. Vi er litt dårligere enn Malaysia, Korea, Østerrike og Danmark.
Mest i matte
Lærere i Bulgaria topper lista, mens Italia og Irland følger på plassene deretter.
Brutt ned på ulike fag viser resultatene interessante forskjeller. I praktisk-estetiske fag er denne typen kontroll lite utbredt.
Innen matematikk kontrollere lærere i stor grad om elevene har lært det de skal lære.
Klar mangel
Undersøkelsen viser også at 30 prosent av norske skoleledere mener vi mangler kvalifiserte ungdomsskolelærere.
Samtidig sier lærerne at rektorene for sjelden gir tilbakemeldinger på jobben lærerne gjør.
– OECD-undersøkelsen viser at Norge kommer dårlig ut når det gjelder tilbakemeldinger til lærerne. Det virker som det er en kultur i norsk skole, og kanskje til og med et norsk kulturtrekk, sier Petter Skarheim, direktør i Utdanningsdirektoratet, til NTB.