Tre nye seismikkfartøy og støttefartøy er nå klar fra tegnebrettet hos Wärtsilä Ship Design.
Serien består av tre seismikkfartøy og tre spesialutviklede støttefartøy. Det nye designet til Wärtsilä er kalt Seismic Avant.
Ett av fartøyene skiller seg ut og er spesielt beregnet på arktiske strøk. Høy isklasse sørger for lengre sesong for seismisk kartlegging i nordlige farvann.
Uvanlig syn
Ved første øyekast er den store forskjellen at overbygget med bru, lugarer og arbeidsrom er plassert i akterenden av skipet.
Helikopterdekket er plassert midtskips og lenger ned enn vanlig. Det gir lavere tyngdepunkt og bedre stabilitet.
Skrogformen skal sørge for lavere drivstofforbruk og jevn glid gjennom vannet. Skipene får dieselelektrisk framdrift.
Les også:
Dette skipet kan forsyne Norge med strøm
Erfaring
– Komforten for mannskapet er bedre når lugarene er akterut, sier Kaare Ask i Wärtsilä Ship Design til Teknisk Ukeblad.
Wärtsilä bygger på tilbakemeldinger fra mannskap på to forsyningsskip med tilsvarende overbygg, PSV-en Viking Avant og LNG-hybridskipet Viking Lady.
Mannskap på Viking Lady, som Teknisk Ukeblad har snakket med, er ikke i tvil om at det er langt å foretrekke å ha bru og lugarer akter.
– Skal skipet gå i islagte farvann, vil støt mot is høres og føles ubehagelig dersom kabinene ligger foran i skipet, sier Ask.
Han har arbeidet som maskinist på ulike seismikkskip i flere år og har erfart hvordan kraftig sjøgang påvirker hverdagen om bord.
– Vi vet at et uthvilt mannskap har positiv effekt både på sikkerheten og effektiviteten om bord, sier Ask, som er idéutvikler og leder for ombyggingsavdelingen i Wärtsilä Ship Design Norway.
Les også:
Brasil bygger 14 'norske' boreskip
Bestiller forskningsskip til 500 millioner
Usikker om kontrakt
Wärtsilä har hatt tett dialog og utviklet fartøyene sammen med seismikkselskaper. Ask vil ikke si hvilke, og heller ikke når han regner med første kontrakt.
– Det er litt urolige tider. Finansiering er en utfordring for de aktuelle selskapene. Det gjør at investeringsbeslutningene drøyer. Derfor er det vanskelig å spå når første skip vil bli kontrahert, sier han.
Seismic Avant er basert på et velprøvd skrog som er videreutviklet og optimalisert. Den fremre del av skroget er slankere enn på et tradisjonelt seismikkskip, ettersom vekten av styrehuset er flyttet akter.
Det skal gi Seismic Avant bedre fartsressurser og drivstofføkonomi.
Det betyr også mer plass under dekk, en enklere byggeprosess samt bedre siktforhold på brua. Det siste er gunstig både under seismikkoperasjoner og når helikopter skal lande og ta av.
I løpet av de senere år har Wärtsilä Ship Design (tidligere Vik-Sandvik) designet åtte nye seismikkfartøy for kunder verden over, i tillegg til å ha levert tegninger og beregninger for ombygging av 20 av denne skipstypen.
Les også:
Far Solitaire kåret til Årets skip
Sparer 30 millioner dollar årlig med nytt skrog