FRANKFURT: Laser er tydeligvis den siste trenden blant premiumprodusentene i Tyskland.
Som TU tidligere har beskrevet, har den kommende BMW i8 laserlys foran.
Les mer her: Bærekraftige hestekrefter
Audi A2 har fem laserdioder plassert i hekken.
Halvlederlaseren framstiller tåkelyset. I god sikt er det usynlig for bilister som kommer bak. I regn eller tåke vil lyset komme til syne som et svevende varseltrekant.
Tilbake – kun som studie
A2 vender altså tilbake på årets Frankfurtmesse, 14 år etter at den første utgaven debuterte på samme sted.
Les også: A2 gjør comeback – som elbil
Denne gangen er det verdt å merke seg at A2 er en teknologistudie som kanskje aldri når veien. I hvert fall ikke i dagens form.
Det som kanskje er mest imponerende ved konseptet, er at Audi har klart å holde vekten nede på 1 150 kilo på tross av at litiumionebatteriet har en energikapasitet på hele 31 kilowattimer. 24 kWh er tilgjengeliggjort til drift som skal holde til en rekkevidde på 200 km.
Elmotoren plassert foran leverer maksimalt 85 kW til forhjulene med et dreiemoment på 270 Nm.
Ifølge Audi skal elbilen klare 0–100 km/t på 9,3 sekunder og ha en topphastighet på 150 km/t.
Panorama med et trykk
Konseptet skal utforske forskjellige teknologier for temperaturkontroll.
En fiffig detalj er det hvite taket som kan gjøres gjennomsiktig ved et tastetrykk, ved at elektrisk spenning stiller opp små partikler i glasset slik at lyset slipper gjennom uhindret. Panoramataket på samme måte mørklegges og skjerme kupeen fra solvarme.
I luftinntaket nederst i grillen, foran et panser som ikke kan åpnes, er det plassert kjøleelementer i grafitt.
Både bremser og styring er helelektrisk (by-wire). Det er montert to trykksensitive skjermer på rattet der sjåføren kan stille inn for eksempel telefon, navigasjon og radio. Blinklys og vindusviskere har imidlertid tradisjonelle spaker.
Les flere nyheter fra Frankfurt: