255 000 kroner.
Det er hva Nissan Leaf vil koste i Norge når de første bilene leveres på tampen av 2011.
Årets bil
Mange har ventet spent på prisen på det som er kåret til både årets bil i Europa og i verden som den første elbilen i historien.
Noen hadde gjettet på rundt 240 000 kroner, med utgangspunkt i at Nissan leverer Leaf til andre europeiske markeder for rundt 30 000 euro før skatter/subsidier.
Andre hadde tippet at Nissan ville kreve mer for den såkalte nordiske tilpasningen, og prise elbilen til rundt 280 000 kroner. Og det siste er nok nærmere det folk flest vil betale, når kostbare vinterdekk og leveringsomkostninger regnes med.
En 10A ladekabel med yazakiplugg er inkludert i prisen, mens en hjemmelader inkludert montering vil koste ytterligere 13 000 kroner.
Batterivarmesystem
Batteriet leveres med en fem år/100 000 km garant. I tillegg kommer et femårs abonnement på telematikksystemet og en elbilspesifikk veihjelp.
Les også: Telenor-innmat i Nissan Leaf
I den nordiske tilpasningen er det setevarme foran og bak, oppvarmede speil og ratt – og kanskje aller viktigst: Et batterivarmesystem.
Så gjenstår det å se hvor mye under den offisielle NEDC-rekkevidden på 175 kilometer Nissan Leaf får på de kaldeste vinterdagene.
15 000 over i-MiEV
I denne klassen er det nærliggende å sammenligne den med modellen som har gitt navn til klassen, nemlig Volkswagen Golf. Med den minste dieselmotoren starter den på rundt 220 000 kroner i Norge.
Uansett er det mye som tyder på at dette er en pris som gjør Leaf høyst konkurransedyktig. Den ligger cirka 15 000 kroner over konkurrenten Mitsubishi i-MiEV, som alt har passert 800 solgte biler i Norge, men er til gjengjeld en klasse større.
I tillegg har den bedre kjøreegenskaper og bedre kollisjonssikkerhet. Det første er subjektivt, det andre er målt .
Skrur opp produksjonstakten
– Vi er sikre på at Nissan Leaf, med sin praktiske familiestørrelse, null utslipp og svært lave driftskostnader, vil appellere til kundene i Norge, slik som den har appellert til mange tusen andre kunder rundt om i verden, sier Guillaume Cartier, administrerende direktør i Nissan Nordic Europe, i en pressemelding .
For en måned siden hadde Nissan rundt 800 såkalte håndsopprekkere, altså kunder som har skrevet seg opp som interesserte på Nissans nettsider.
Som så mye annet ble også Leaf-produksjonen rammet av jordskjelvet i Japan i mars.
Les også: Bilfabrikker holdes stengt
Nå er imidlertid produksjonen i full gang igjen, og Nissan forventer å nå det tidligere målet om 12 000 leverte biler i USA i 2011, melder Automotive News .