Hybriden Chevrolet Volt, elbilen Nissan Leaf og Hyundais nye brenselcelleprototyp ix35 hydrogen er blant bilene som står på startstreken når Zero rally starter i dag.
Miljøbilløpet arrangeres i år for tredje gang. Både i 2009 og i 2010 gikk løpet fra Oslo til Stavanger. Første gang var målgang i forbindelse med EVS 24, mens i fjor var rallyet timet til oljemessa ONS.
Les mer i disse sakene:
Dropper Stavanger
I år er løpet flyttet til hovedsakelig Hedmark og Oppland.
Starten går fra Vikingskipet på Hamar klokka 13 tirsdag. Senere blir det blant annet autoslalåm på Gjøvik, bakkeløp i Hunderfossen og i Lillehammer og baneløp på Vålerbanen. Målgang er i Oslo torsdag kveld.
Rallyet består av 13 etapper/tester og har en total distanse på 527,5 kilometer.
Tre rallykjørere
I fjor var det WRC-stjerna Mads Østberg som gikk til topps i Zero rally i sin lånte Tesla Roadster foran Henning Solberg.
Les mer i denne saken: Rallygutta raskest i elbil
Begge disse stiller til start i år igjen, men får konkurranse av en annen rallysjåfør, Andreas Mikkelsen. Alle kjører Tesla.
Andre interessante biler som stiller til start er den ladbare hybriden Chevrolet Volt, som Ferdinand Motor importerte i mai, elbilen Nissan Leaf og tre elektriske Volvo C30. I tillegg deltar selvsagt en armada av Think City og dessuten en liten godbit for spesielt interesserte: US Electricar.
Les mer om den her: Her er Teslaens bestefar
Også bio
Rallyet har i år fått en ny klasse for biodrivstoffbiler. Det bør bli en grei klasseseier for den eneste deltakeren – en Volkswagen Passat Ecofuel 1.4 TSI.
Ellers er rallyet delt inn i fire øvrige klasser: elbiler touring, elbiler urban, plug-in-hybrider og hydrogenbiler.
I de to sistnevnte klassene er det også kun tre biler. To ladbare hybrider kjemper mot hverandre, en Toyota Prius plug-in (prototyp) og Chevrolet Volt som serieproduseres i USA.
I hydrogenklassen er Hyundais ix35 hydrogen alene.
Les også: Hydrogen-SUV til Norge i juni