Med to seksere og en snittkarakter på 4,3 går Lefdals selgere til topps i vår test.
Lefdal var eneste kjeden hvis selgere var i stand til å begeistre oss med sin kunnskap og sine svar på våre TV-spørsmål.


Testrapporter for alle butikkene
Sømløst
Ord som "fenomenalt" og "imponerende" figurerer i omtalen av selgernes innsats. "Nyansert" og "ærlig" er også ord vi bruker om dem.
Vi applauderer.
– Vi er veldig fornøyd med å komme best ut her, og jeg må bare si tusen takk til alle medarbeiderne. Kundene har store forventninger til oss, og det er godt å kunne innfri disse forventningene - selv om vi ikke innfrir på alle områder. Kundene har behov for å bli vist hvordan produktene skal brukes. Mange ønsker for eksempel å vise filmen de har på pc-en eller ipaden på tv-en uten problemer. Da er det opp til oss å vise dem at dette kan være en sømløs opplevelse, sier Trond Samuelsen, administrerende direktør i Lefdal Elektromarked.
Men også flere av Lefdals folk sliter med å redegjøre for 3D og smart-TV-funksjonalitet.
– Jeg er glad for at basiskunnskapen er på plass, men skulle ønske vi kom bedre ut på smart-TV-funksjonalitet. Å vise den praktiske bruken av dette er noe vi må bli bedre på. Jeg tror at den kjeden som best klarer å vise kunden bruksmulighetene, er den kjeden som kunden vil foretrekke. Pris er viktig, men ikke viktigst, sier Samuelsen.

Bruker 50 millioner
Elkjøp følger på plassen bak Lefdal. Det ser dermed ut som disse to store aktørene - med samme eiere og velutviklede finansielle opplæringsmuskler - har selgerne med best kunnskaper om tv-ene de skal selge.
– Vi har stort fokus på kompetanseutvikling, så vi er glade for at vi kommer ganske godt ut i denne testen. Totalt i konsernet bruker vi 50 millioner kroner per år på dette. De siste to - tre årene har satset mye på å utdanne flere produktspesialister gjennom vært oppløringsprogram Elkjøp Academy, sier Åshild Indresøvde, kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic.
BILDESERIE: TV-nyhetene fra IFA

Mer avansert
Hun erkjenner at det ikke alltid er like enkelt å holde de ansatte faglig oppdatert:
– Produktene blir mer og mer avanserte, og kundene ønsker hjelp til å avansere i teknojungelen. Det har vi fokus på. Når vi ikke alltid lykkes, har det nok å gjøre med at vi alltid har nyansatte og at vi har mange som jobber deltid, sier Indresøvde.
Bransjen: Produktene er så kompliserte
På bunn
Den noe mindre kjeden Euronics tar tredjeplassen. For Euronics er snittkarakteren nesten like høy som det Elkjøp oppnår, men resultatene spriker en del.
– Og vi som har hatt interne kurs i samarbeid med produsentene - med både skriftlig og praktisk eksamen! I snitt har vi kurset to selgere per butikk i smart-TV-funksjonalitet. Da holder det ikke å få terningkast to eller tre. Dette må vi ta tak i, sier Kenneth Baltzersen, administrerende direktør i Euronics Norge.
Han fortsetter slik:
– Det er nok riktig at kompetansen varierer noe mellom butikkene våre. Årsaken til begrensede kunnskaper om 3D kan være at det så langt er få 3D-filmer å se. Det må nok skje mer på dette området før det får førsteprioritet. Men vi skal uansett ha kompetansen, sier Baltzersen.
– Småbutikkene sliter
Expert, som i likhet med Elkjøp er en stor kjede på det norske markedet, skuffer noe. Snittkarakteren er ikke så aller verst, men i svært mange av tilfellene svikter selgerne når det gjelder 3D og smart-tv-funksjonalitet.
– Vi jobber intensivt med kompetanseheving og mener vi har et godt opplæringsprogram for alle varegrupper. Men enkelte av de mindre butikkene, som ikke har så stort vareutvalg, sliter litt med å ha dybbekompetanse på alt. Enkelte, for eksempel tilkallingsvakter og deltidsansatte, må også læres opp i butikk og det blir ikke alltid like vellykket, sier Lars Tendal, administrerende direktør i Expert Norge.
Han legger til:
– En grunn til at det kan skorte litt på kunnskap om smart-TV og 3D, er at interessen for dette har dabbet litt av i tråd med at det ikke er så mye relevant innhold å få tak i. Vi er ikke fornøyd med å "bare" gjøre det middels godt i en slik test, sier Tendal.
– Overraskende
Svenske Siba tar noe overraskende en klar jumboplass. Dette er kjeden hvor selgerne skuffet oss mest. Ikke i alle tilfellene, men flere ganger fikk vi her ravgale svar på våre testspørsmål.
– Det er svært overraskende å se dette utfallet, siden våre selgere løpende får opplæring i produkter, tjenester og kundebehandling, sier Nora Ay, sier informasjonsansvarlig i Siba AB i Gøteborg.
Hun sier likevel:
– Selvsagt tar vi til oss disse resultatene og skal se på hva det er i vårt system som har sviktet, sier Ay.
Elkjøp:
Butikk |
Karakter |
Oppsummering |
Elkjøp Carl Berner (1. gang) |
3 |
Leverte angående LED og 3D, men feilet på 3D vs. Hz, videoformater og apps. |
Elkjøp Carl Berner (2.gang) |
4 |
Informativt om LED og Hz. Greit, men kort, om 3D. Ganske svakt om smart-tv og videoformater. |
Elkjøp Buskerud Storsenter |
2 |
Sa utrolig nok at en LCD-tv var en LED-tv. Visste ikke hva bak-LED var. Usikker på Hz, videoformater og apps. |
Elkjøp Drammen Stormarked |
4 |
Fin innsikt i LED og 3D. Noe snurrigere om Hz og apps, men kontroll på videoformater. |
Elkjøp Ski |
5 |
Meget bra og nyansert om LED, Hz og 3D. Litt svakere om videoformater og apps. |
Elkjøp Skøyen |
3 |
Skuffende om Hz, videoformater og apps, men bedre om LED-teknologi og 3D. |
Elkjøp Ullevål stadion |
5 |
Suverent om LED, 3D og Hz, men usikker på apps og særlig videoformater. |
Elkjøp Vinterbro |
4 |
En fin, om enn noe innøvd, innføring i LED, 3D, Hz og apps. Men sa at han ikke visste hvilke videoformater tv-en støttet. |
Snittkarakter Elkjøp: 3,75
Expert:
Butikk |
Karakter |
Oppsummering |
Expert Colosseum |
5 |
Meget bra om LED, 3D og Hz. Kontroll på Flash og Java, men usikker på videoformater og apps. |
Expert Drammen - Åssiden |
4 |
Informativt om LED og videoformater. Noe mer stotrende om Hz, 3D og til dels apps. |
Expert Hasle |
3 |
Fint om LED, 3D og apps, men var ikke ærlig. Sa først sannheten om videoformater, flash og java da vi presset ham litt. |
Expert Klingenberg |
3 |
OK om LED-teknologi og Hz, men falt gjennom på videoformater og apps. |
Expert Mjøndalen |
4 |
Mente kant-LED er best, men hadde god oversikt over 3D og Hz. Middels bra om videoformater og apps. |
Expert Ski |
4 |
Nyansert og fint om LED og Hz, men bommet på passiv 3D vs. full HD. Bra om videoformater, svakere om apps. |
Expert Skøyen |
2 |
Kurant om LED og 3D, men elendig om Hz, videoformater og apps. |
Expert Storo |
3 |
Solid om LED, men tok feil om passiv 3D og full HD. Svak på videoformater og apps. |
Snittkarakter Expert: 3,5
Euronics:
Butikk |
Karakter |
Oppsummering |
Euronics Horten |
3 |
Tynt om bak- og kant-LED. Sa at bak-LED er er faset ut. Greit om Hz, men ikke god innsikt i 3D og videoformater. |
Euronics Lambertseter |
4 |
En nyansert og god innføring i LED- og 3D-teknologi samt Hz. Visste noe mindre om støttede videoformater og apps. |
Euronics Nesodden |
3 |
Greit om LED og Hz, men sa at TV-en tok alle videoformater. Deretter virket han uinteressert i å selge oss en TV. |
Euronics Oppsal |
5 |
En ringrev som kunne LED, 3D og apps. Nyansert og ærlig om 3D og Hz. Men litt usikker på støtte for videoformater. |
Euronics Svelvik |
2 |
Mye rart her. Kjente ikke til kant-/side-LED eller aktiv/passiv 3D. Feilaktige svar om Hz, videoformater og apps. |
Euronics Vikersund |
5 |
Svært solid om LED. Kurant om Hz, 3D og videoformater. Åpen om begrensningene. Litt overfladisk om apps. |
Snittkarakter Euronics: 3,67
Butikk |
Karakter |
Oppsummering |
Lefdal Alnabru |
4 |
Greit, men noe kort om LED, 3D og Hz. Ullen om videoformater og apps. |
Lefdal Drammen - Gulskogen |
6 |
Fenomenalt om LED og Hz. Bra også om 3D, videoformater, apps og nettleser. |
Lefdal Moss |
4 |
Nyansert og ærlig om LED og 3D. Skjønnhetspletter om Hz. Fint om apps, men tynt om videoformater. |
Lefdal Sandvika |
4 |
Flott om LED og 3D. Bommet på passiv 3D vs. full HD, men kontroll på Hz, videoformater og apps. |
Lefdal Ski |
3 |
Falt fullstendig gjennom på videoformater og apps. Bommet på passiv 3D vs. full HD, men leverte bra om LED. |
Lefdal Storo |
3 |
Fine svar om LED, 3D og Hz ble avløst av rare utsagn om bak-LED og passiv 3D. Bommet på videoformater |
Lefdal Strømmen |
6 |
Imponerende om LED, 3D, Hz og apps. Oversikt over java- og flash-støtte, men litt usikker på videoformater. |
Snittkarakter Lefdal: 4,29
Siba:
Butikk |
Karakter |
Oppsummering |
Siba Alnabru |
2 |
Godt om LED, men kjente ikke til bak- og kant-LED. Skivebom om 3D, Hz, videoformater og apps. |
Siba Kiellands hus (1. gang) |
2 |
Kurant om Hz og 3D, men var usikker på dette med kant- og bak-LED. Svakt om videoformater og apps. |
Siba Kiellands hus (2. gang) |
5 |
God innsikt i LED, 3D og Hz. Kunne mye om smart-TV-funksjoner og apps, men uklar om videoformater. |
Siba Liertoppen |
3 |
En god innføring i LED, men vagt om 3D og Hz. Svakt om videoformater og apps. |
Siba Sandvika (1. gang) |
2 |
OK om LED, men dårlig om 3D. Kjente ikke til passiv / aktiv 3D. Visste lite om videoformatstøtte og apps. |
Siba Sandvika (2. gang) |
4 |
Nå fikk vi en fin innføring i LED, Hz og 3D - ingen blemmer her. Dessverre ble det bommer på smart-tv-teknologi og apps. |
Snittkarakter Siba: 3