Går det som planleggerne ønsker, kan fjordbanen realiseres i 2017. Teknologien er kjent og batterifergen Ampere viser at det er mulig.
I halvannet år har Maritime Clean Tech jobbet med planen for «Urban Water Shuttle» – en batteridrevet, rask passasjerferge for bynære områder.
Demoprosjekt
Pilotplanene er klare. Teknologien er tilgjengelig. Nå mangler bare finansiering for å få i stand et pilotprosjekt som vil bekrefte Norges posisjon som pådriver for miljøteknologi til sjøs.
Et konsortium med NCE-klyngen Maritime Clean Tech og Hurum kommune i spissen vil starte en pilot med fjordbane mellom Sætre i Hurum, via Fagerstrand på Nesodden og inn til Aker Brygge i Oslo sentrum.
Etter hvert kan flere stoppesteder og ladepunkter knyttes til.
Les også: Siemens: Lønnsomt å bytte ut 70 prosent av fergene med batteri- eller hybridferger
Blått kollektivfelt
Målet er å utnytte det blå kollektivfeltet som allerede ligger der; fjorden, ferdig brøytet og saltet.
Det vil avlaste veiene og kunne ta unna for økt persontransportbehov som følger med befolkningsvekst.
Det blå kollektivfeltet kan på sikt bli utvidet og strekke seg ned til Drøbak og helt til Moss, ifølge konsortiet som planlegger elektriske hurtiggående ferger.
Les også: Fungerer over all forventning - bestiller hybridferge nummer tre
Ladepunkter
Fergen vil ha batteripakker som fullades over natta. Ved stoppestedene underveis må fergene «klattlades».
Fartøyene er tenkt bygget i aluminium, som ifølge konsortiet, som også består av aluminiumsselskapene Hydro og Sapa, er et energieffektivt og bærekraftig materiale.
I tillegg til miljøgevinsten, blir vedlikeholdsutgiftene lavere enn for konvensjonelle dieseldrevne hurtigbåter.
Grønn-blå eksportindustri
Daglig leder i NCE Maritime Clean Tech, Hege Økland mener fjordbanen kan være en unik mulighet til å vise verden hva som er mulig.
– Nullutslippsfartøy laget for kollektivtrafikk i befolkningstette områder med tilgang til vannveien representerer også en enorm eksportmulighet for Norge som ledende shippingnasjon, sier Økland.
– Vi kan gå foran med pilotprosjekter og fornye kollektivtrafikken og ferge- og hurtigbåtflåten allerede nå. Det er den maritime leverandørindustrien som kan lede an i det grønne skiftet, og det er viktig at politikerne bidrar til å skape etterspørsel etter denne type miljøteknologi ved å legge til rette for denne type prosjekt. Slik beholder vi forspranget, mener Økland.
DNV GL har kartlagt: DNV GL har kartlagt: Disse skipstypene slipper ut mest
Elektrisk hverdag
Hun framholder at Fjordbanen vil være fullstendig integrert i vår nye, elektriske hverdag.
– Elektrifiseringen av transporthverdagen vår er i gang. Andelen el-biler og el-sykler vokser langs Oslofjorden. Holdeplassene får ladestasjoner for både el-bil og el-sykkel, og visjonen er at overgangen til trikken i Oslo skal gå sømløst, sier Økland ifølge en pressemelding.
Les også: Dette skipsdesignet kan være framtiden
Samfunnsgevinst
El-ferge vil ha stor helseeffekt og dermed være samfunnsøkonomisk bærekraftig.
– Siden fartøyet går i befolkningstette områder, er det viktig å eliminere luftforurensing som utslippet av svovel- og NOx-partikler. Det gir en stor helsemessig gevinst for befolkningen ettersom luftkvaliteten bedres. Overføring av trafikk fra vei til sjø gir selvsagt lavere belastning på veinettet. Dermed er det god samfunnsøkonomi også. At fartøyet blir tilnærmet støyfritt har i tillegg stor miljømessig betydning, påpeker Økland.
Les også: Flere nye fjorder kan få batteriferger
Oslo heier
Oslo kommune er ikke med i konsortiet, men ser det elektriske kollektivtilbudet som perfekt for byens visjoner.
– Et miljøvennlig båttilbud på fjorden er nødvendig for å oppfylle vår visjon om nullutslipp i 2050, sier byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) i en pressemelding.
Les også: Vestlands-ferge kan bli verdens første som kan lade uten ledning