Vi må erkjenne at i en stuesetting er faktisk design en betydelig mer vesentlig del av totalen enn i en dedikert kino, som den jeg selv har i kjelleren.
Det ideelle er en kombinasjon av design og ytelse, og det ene trenger absolutt ikke utelukke det andre. Et godt eksempel på det er settet vi hadde inne fra Definitive Technology før sommeren.
Det var både slankt og lekkert å se på, samtidig som det maktet å levere en flott lydmessig opplevelse. Faktisk har Apex en fellesnevner med nettopp dette settet, kabinettene.
I metall
Begge bruker metall som gir ekstrem stivhet og tyngde sammenlignet med om de hadde bygget det samme i tre.
Poenget er at metall er meget stivt slik at kabinettene kan lages tynnere enn tilfellet er med treverk eller MDF.
Et tilsvarende kabinett i tre eller MDF vil ha langt mindre volum på innsiden, og innvendig volum er som noe alle vet viktig for bassen og også effektiviteten i systemet.
Monitor Audio har dog valgt en litt annen tilnærming enn det vi så fra Def-Tech. Apex er rundt regnet tre ganger så dype som Mythos, noe som selvsagt gir et mye større kassevolum, til tross for at de ikke er like lange.
Høyttalerne har avrundede ender, noe som er med på å myke opp designen en hel del. De leveres i høyglanset sort eller hvit. I vår stuekino falt valget på høyglanset hvit, som glir fint inn med de hvitmalte veggene.
Vi har valgt å benytte 3 stykk A40 til front og senter, og 2 stk A10 som bakhøyttalere. I tillegg har vi selvsagt med subwooferen i Apex-serien, AW12.
Vil man redusere prisen en smule kan man selvsagt bruke A10 til alle kanaler. De kan også leveres med noen riktig lekre gulvstativer om man ønsker.
TEST: Råflott lyd til lav pris
Her funker det med høyttalere på veggen
Forseggjort
Når man pakker ut høyttalere er det naturlig å ta de litt nærmere i øyesyn. Det første man legger merke til er vekten. Disse er tunge, størrelsen tatt i betraktning, og minner i så måte litt om Dali Fazon og Motif. De er også bygget med metallchassis.
I tillegg til de nevnte egenskapene for metallchassis, er det heller ingen bakdel at de er vakre å se på. Design er absolutt viktig når det er snakk om å plassere 5 høyttalere og en subwoofer i stuen, spesielt om man har en bedre halvdel som gjerne vil ha et ord med i laget. Disse gikk i alle fall glatt gjennom den testen!
Vi må også ha med noen linjer om hvilke tanker Monitor Audio har gjort om monteringen av disse høyttalerne. På A40 er veggstativet en integrert del av høyttaleren. Det sitter en liten skrue i hver ende som man løsner litt på, så drar man hele høyttaleren løs fra festet.
Festet er laget i aluminium og har flere skruehull for montering på vegg. Det smarte her er at festet gir mulighet for å justere høyttalerens vinkling til en viss grad. Man strammer bare de to skruene etter at man har montert høyttaleren i korrekt vinkel slik at de låses til stativet.
A10 har også en annen løsning, men den er minst like smart. Her er det snakk om et fot som både kan brukes som vegg- eller takbrakett, og som bordstativ.
Igjen er det en strammeskrue, og høyttaleren kan monteres i nær sagt alle vinkler. Subwooferen er det ikke så mye å si om når det kommer til montering. Den står jo som kjent på gulvet, men den har de samme designtrekkene som de andre høyttalerne, med avrundede hjørner.
Les også: De 11 heteste elektronikk-julegavene
TEST: Billige projektorer til hjemmekino
Teknikken
A40 er utstyrt med en 25mm C-Cam gold dome-diskantelement. Dette er et element som vi også kjenner fra Silver RX og Bronze BX-serien.
For å drifte mellomtone og bass er A40 bestykket med 2 stk. 5 ½ tommers C-CAM-elementer med RST-teknologi. RST står for Rigid Surface Technology, og henspeiler på de små gropene i elementet.
De er der for å gjøre elementene stivere og mer lineære. Ved å unngå at membranen flekser og vrir seg når det beveger seg reduserer man distorsjonen, og får en renere lydgjengivelse i retur.
A10 bærer de samme lydmessige egenskapene, og er utstyrt med de samme elementene, bortsett fra at den kun har et bass/mellomtoneelemet. A40 er oppgitt med en frekvensrespons på 50-35000 Hz mens A10 makter 60-35000 Hz.
Følsomhetsmessig ser man at høyttalere med større kassevolum har høyere følsomhet, noe som også gjenspeiler seg i hvor høyt de kan spiller. A40 har en følsomhet på 90dB, noe som er meget bra, mens A10, som er betydelig mindre, er oppgitt med en følsomhet på 87dB. I så måte passer det derfor godt å benytte A40 foran og A10 som bakhøyttalere.
Subwooferen AW12 er som navnet røper utstyrt med et 12 tommers stort element. Det er frontmontert i en lukket kasse. Selve kassen består av 25mm tykk MDF med avstivere inni.
Den fremstår som meget massiv og stiv, og virker like skikkelig bygget som de andre enhetene i dette oppsettet. Forsterkeren er på 500 watt med en peak-effekt på 1000 watt. De har mulighet for variabel deling mellom 40-120 Hz.
Denne kan koble seg forbi hvis man bruker en surroundreceiver slik vi gjør det i dette tilfellet. Den har også en EQ-funksjon, som ikke gjør annet enn at den ruller av ved 27Hz på EQ1 (4 ordens 24dB per oktav), og 21Hz på EQ2. Knapper for EQ og volum er diskret plassert på toppen av subwooferen for enkel tilgang.
TEST: TEST: Gode høyttalere for lite penger
Oppsett
Etter montering lar vi receiveren kjøre en runde med målemikrofonen for å se hva den mener vil være en fornuftig deling i dette tilfellet. Vi vil unngå for lav deling, men siden det er såpass størrelsesforskjell så kan man vurdere å dele frontene og bakhøyttalerne forskjellig om receiveren har mulighet for det.
50 eller 60 Hz på frontene og 70-80 Hz på de bak, høres fornuftig ut spesifikasjonene tatt i betraktning. Dessverre er det ikke alle surroundreceivere som kan dele individuelt, og da må man sette delingen etter den høyttaleren som skal deles høyest. I vårt tilfelle fikk vi noen rare resultater.
Automatikken mente at front og bakhøyttalerne skulle stå på large, mens senteren, som er identisk med frontene, burde deles på 100Hz. Det er en grunn til at vi alltid sjekker resultatet av romkorreksjonen siden det ikke er gitt at resultatet stemmer mer virkeligheten.
Flotte å se på, enda bedre å låne øre til
Med alle designelementene på plass, er det i alle fall ikke det estetiske det skal stå på, men hvordan står det til med lyden fra Apex?
Sammenlignet med både Jamo og Definitive Technology virker Apex mer som en tradisjonell hifi-høyttaler. Den har en fin definisjon i mellombassen og vi ser ikke bort i fra at A40 med nød kunne greid seg uten subwoofer, selv om det selvsagt blir litt tynt nedover.
Sammenlign dem gjerne med en par gode stativhøyttalere som heller ikke byr på den nederste oktaven, men som gjør så mye godt med resten at de fort blir tilgitt. Nå velger vi uansett å bruke en subwoofer fordi vi anser den nederste oktaven som en meget viktig del av det totale lydbildet.
Vi har dog plassert subwooferen borte i et hjørne. Dels for å ha den litt ut av syne, men også fordi den da får ekstra drahjelp i den ganske røslige stuen anlegget er plassert i (rundt 60m2).
Da jeg holdt på med å sette opp høyttalerne og subwooferen, kom junior på 14 fort løpende og lurte på om all bassen kom fra den ganske nette AW12. Det kunne jeg bekrefte, og da virket det som om han nesten nikket litt anerkjennende. Trenger jeg nevne at han er glad i bass?
TEST: Skal du ha ny TV i høst?
Til film
Første film ut er en av mine favoritter som endelig har funnet veien til Blu-ray: Den fabelaktige Amelie fra Montmatre. Denne meget flotte filmen bretter seg ut på Blu-ray i all sin prakt, og da mener jeg ikke bare bildemessig. Lydsporet er nemlig helt nydelig!
Det er en fantastisk flott størrelse på lyden som jeg ikke hadde forventet fra et par veggmonterte høyttalere. Man føler på en måte at høyttalerne forsvinner i lydbildet, og man føler seg plassert midt inne i et helhetlig lydbilde.
Man suges inn i handlingen og illusjonen på en måte vi bare kjenner fra virkelig gode høyttaleroppsett. Filmen er åpenbart godt mikset, for det er også et par aktive bakhøyttalere, ikke aktive som med innebygget forsterker, men aktive som at de bidrar til det totale lydbildet på en positiv og inspirerende måte.
For å bevege oss over på kjente jaktmarker, setter vi på Avatar. Denne filmen har et lydspor som vi kjenner godt etter å ha sett filmen et par dusin ganger.
Vi føler oss øyeblikkelig hjemme når alle de kjente lydene beveger seg gjennom rommet. Dette er hjemmekino slik vi vet det skal være! Lyden kommer servert med flott oppløsning, noe som får denne Blu-ray utgivelsen til å komme til sin fulle rett.
Det er også en tyngde i mellomtonen man ikke får hvis kabinettene er for små, og høyttaleren må presses utenfor sin komfortsone.
Apex er komfortabel og har et overskudd som røper at den tåler å bli presset med mye volum uten at den bøyer seg ned i kompresjonståken.
Den har også dynamiske reserver som gjør at den er med når det skjer noe i lydmiksen som krever besluttsomhet og øyeblikkelig handling. Selv da føler vi ikke at det er noe som stikker seg ut eller trekker til seg uønsket oppmerksomhet. Subwooferen fyller fint opp det som mangler fra A40, og den virker som en fornuftig match.
Les også:
Her finner du de beste TV-seriene
Musikalsk overraskelse
Etter at vi begynte med Sonos hjemme, har familiens musikkmønster endret seg. ”Alle” har jo en smarttelefon eller en surfeplate, og da er veien kort til musikksøk via Spotify og Rhapsody. Kvaliteten er også OK for slikt bruk.
Apex har en klart bedre formidlingsevne på musikk enn hva vi fikk hentet ut fra Jamo. De spiller mer som en tradisjonell hifi-høyttaler, med et stort og godt perspektiv. Lydbildet har en flott bredde ved seg, og det er et rytmisk driv over fremføringen som engasjerer.
A40 samspiller godt med subwooferen, og selv om de faktisk greier seg rimelig godt på egne bein, er det som tidligere nevnt fortsatt en god ide å bruke en subwoofer for å lette jobben, og for å få med seg den nederste oktaven.
Overgangen mellom de to er ikke merkbar, og man tenker ikke over at det faktisk er en subwoofer i oppsettet. Den er en del av lydbildet, og øynene ser bare de to høyttalerne på veggen - en flott illusjon!
Konklusjon
Med Apex-serien har Monitor Audio greid å lage et system som scorer høyt på design, men hvor designet ikke begrenser den lydmessige opplevelsen.
Dette er et kanonbra stueoppsett med få eller ingen kompromisser!
Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.
Les også:
10 spillefilmer du kan se på Youtube