I dag ble det kjent at Statoil og Kværner har inngått en rammeavtale til en estimert verdi av tre milliarder kroner for leveranse av to stålunderstell til Johan Sverdrup-utbyggingen.
Kværner har lenge hatt Sverdrup på radaren, og alt tyder på at denne tildelingen redder verftet.
Tidligere i år har det vært spekulert i om det kan være slutt for Verdal-verftet om ikke de får nye kontrakter, noe Kværner selv også har uttrykt.
Lundin: «Heller én mann i Verdal enn 100 i Korea»
Krevde norske kontrakter denne uken
Situasjonen til Kværner Verdal har på mange vis kunnet fungere som et eksempel i flere av de aktuelle oljedebattene som har gått i Norge den siste tiden.
Den opplagte er den økende andelen kontrakter som går ut av landet, og i særdeleshet til Sør-Korea.
Senest denne uken var ingeniørforeningen Nito på banen og krevde at Statoil bruker norske leverandører for å sikre kompetansen hos industrien i Norge.
Også den kraftige kilevinken Goliat-prosjektet har fått ved verftet i Sør-Korea har blitt flittig brukt som eksempel fra dem som mener norske prosjekter burde bruke flere norske leverandører.
Les også: – Derfor er norsk leverandørindustri verdensledende
– Mulig livredning fra Statoil
Christian Yggeseth, analytiker i Arctic Securities, sier til Teknisk Ukeblad at det hadde vært kroken på døra for Kværner Verdal om ikke de hadde fått de to Sverdrup-topsidene som ble offentliggjort i dag.
Hvorvidt dette var fordi tilbudet fra Kværner var konkurransedyktig eller ikke, er han usikker på.
– Om dette var livredning fra Statoils side, eller om det var fordi man var konkurransedyktige, det vet jeg ikke, sier Yggeseth.
Han understreker at rammeavtalen er viktig på flere vis.
– Dette betyr at Verdal fortsetter som jacket-leverandør, noe som åpenbart er viktig for konkurransebildet. Det er kun tre leverandører av jackets i Europa. Jacketene er så store at de er vanskelige å frakte rundt, og det hadde blitt en stor utfordring for europeisk olje- og gassindustri om Verdal hadde blitt lagt ned, sier analytikeren.
– I tillegg er det selvfølgelig positivt med tanke på arbeidsplassene på Verdal. Dette betyr at verftet har inntekter i hvert fall til ut 2020, sier han.
Les også: Dette er verdens fem største oljefelt til havs
– Kan spekulere
Yggeseth er dog ikke like sikker på om Johan Sverdrup-utbyggingen i fortsettelsen vil være like norsk som Verdal-leveransene, selv om han tror at Kværner også kan være med å kjempe om topside-kontrakter.
– Dette gir rom for spekulasjoner rundt om man får topside-kontrakten på Stord. Men det blir litt tidlig å si. I utgangspunktet kan alt til Sverdrup leveres i Norge, men det er spørsmål om både pris og ikke minst kapasitet. Det vil overraske meg om Statoil, i den modusen de har vært i når det gjelder kostnadskutt, vil velge norske leverandører på tross av pris. De har ikke vært kjent for å gjøre det de siste årene i hvert fall, sier Arctic-analytikeren.
Les også: Lundin-sjefen: Det blir vanskelig med nytt Sverdrup-funn
Lien: Viktig at stortingsløsning ble unngått
Men det er også en annen debatt der verftet i Verdal dukker opp i: Den elektriske debatten om kraft fra land til hele Utsirahøyden, og hvorvidt den skal komme fra dag én eller ikke.
Dersom det ble krevd en elektrifisering fra dag én, truet Statoil med å måtte utsette hele Sverdrup-utbyggingen. Dette ville igjen ha gått utover forutsigbarheten i industrien, samt at norske leverandører ville bli rammet.
Dette ble blant annet brukt som et kronargument fra olje- og energiminister Tord Lien (Frp) i debattene omkring elektrifiseringen.
I dag, så godt som umiddelbart etter at Statoil og Kværner annonserte rammeavtalen om Sverdrup-understellene, tikket det også inn en melding fra olje- og energiministeren, som poengterer hvor viktig det var at det ikke ble elektrifisering fra dag én til hele Utsirahøyden.
– Denne avtalen viser også at det var svært viktig å unngå en løsning i Stortinget rundt kraft fra land til Utsirahøyden som hadde medført utsettelse av Sverdrups første byggetrinn, sier olje- og energiminister Tord Lien i meldingen.
Les også: Frykter enda en utsettelse på Johan Castberg
SV er misfornøyd med prosessen
Heikki Holmås i SV sier til Teknisk Ukeblad at han er glad for at Verdal har fått kontrakten, og at det viser at norsk leverandørindustri kan hevde seg i internasjonal konkurranse.
– Jeg vil si gratulerer til Kværner som har fått en viktig industrikontrakt som betyr mye for lokalmiljøet, men også for å vise at norsk leverandørindustri er konkurransedyktige på norsk sokkel. Jeg tror at de erfaringene vi har gjort nå oppe i nord med Eni og Goliat, er et varsku til selskapene om at det å benytte seg av kjente leverandører som leverer på tid og budsjett er bedre enn å risikere å gi oppdrag til verft som ikke har kjennskap til norske standarder, sier Holmås.
Han er likevel ikke fornøyd med prosessen sett i elektrifiseringsøyemed.
Holmås har vært forkjemper for å få elektrifiseringen på Utsirahøyden på plass fra dag én, og han mener at oljeselskapene har drevet utpressing av stortingsrepresentanter ved å sette faren for arbeidsplasser foran seg.
– Det vi har fått høre, er at om ikke dette kommer på plass, så betyr det permitteringer. Mitt ankepunkt mot prosessen har vært at man i realiteten har bestemt seg for vesentlige deler av kontraktene i forkant av Stortingets beslutning. Da driver man utpressing av stortingsrepresentanter, sier han.
– Det som var en del av min argumentasjon i hele prosessen, har vært at det har vært dypt udemokratisk fordi oljeselskapene har drevet utpressing av stortingspolitikerne og kunne peke på at disse, disse og disse arbeidsplassene ikke vil få arbeid hvis det blir stilt krav til elektrifiseringen, sier Holmås.
Les også: Her er regnestykket som viser at elektrifisering ER et klimatiltak
– En stor dag for norsk sokkel
Arbeiderpartiets Terje Aasland er dog storfornøyd med dagens nyhet om Kværner-avtalen.
– Dette er en gledens dag. Å vinne en sånn kontrakt viser at Kværner i en så knalltøff konkurransesituasjon, kan konkurrere på en veldig god måte. Dette er jeg veldig glad for. Det er en stor dag for leverandørindustrien, og en stor dag på norsk sokkel.
Aasland sier at de hele tiden i elektrifiseringsdebatten har vært opptatt av at det ikke ble noen utsettelse av Sverdrup.
– Vi har hele veien vært opptatt av norsk leverandørindustri i sammenheng med Sverdrup. Vi har hele tiden signalisert at vi ikke vil ha forsinkelser i oppstarten av fase én. Det sa vi også 16. mai, sier han og viser til det såkalte stortingskuppet fra opposisjonen som krevde elektrifisering fra dag én.
Les også: Slik blir den største utbyggingen i Nordsjøen siden 1980-tallet
Mye å kjempe om
Han mener for øvrig at Lien viser til at det ville vært en fare for utsettelse av elektrifiseringen. Det mener Aasland det aldri har vært noen tvil om.
– Lien fremstiller dette som at det var usikkerhet rundt oppstart av byggetrinn én. Det mener jeg det aldri har vært grunn til å være i tvil om. Nettopp av hensyn til leverandørindustrien mente vi at dette skulle på plass, sier han.
Avtalen med Kværner har som nevnt en verdi på om lag tre milliarder kroner, og er sånn sett kun en liten bit av hele Sverdrup-prosjektet, som skal tildele kontrakter på mellom 100 og 120 milliarder kroner. Det er med andre ord mye igjen for norsk industri å kjempe om.
– Det er i høyeste grad mye å kjempe om. Dagen i dag viser at norske leverandører kan være med å konkurrere om disse kontraktene, sier Aasland.
Les også:
«Vi setter en boks på et stativ, så trekker vi noen kabler»
Mens Goliat sprekker kraftig, ble Gudrun og Ekofisk Sør billigere enn planen