Valget stod mellom Draugen- eller Njord-plattformen, men nå har altså lisenspartnerne landet på Draugen. Njord ligger nærmest Linnorm-feltet, men er Statoil-operert, mens Draugen er operert av Shell.
Beste løsning
Planene for en mulig utbygging av Linnorm består av en undervannsutbygging hvor gassen sendes videre til vertsplattform for prosessering før den sendes videre til Nyhamna for eksport.
– Både teknisk og kommersiell evaluering viste at den beste løsningen for Linnorm er å ha Draugen som vertsplattform, sier Bernt Granås, leder for lisenskomiteen til Stavanger Aftenblad .
Store modifikasjoner
En utbygging av Linnorm vil medføre store modifikasjoner på Draugen-plattformen. Det vil blant annet være behov for 3.000 tonn med nytt utstyr, samt en utvidelse av kapasiteten på Nyhamna.
Partnerne i Linnorm arbeider nå for å ta en samordnet utbygging med det Statoil-opererte Luva-feltet lenger nord i Norskehavet.
På den måten vil de bedre utnytte synergier i transportløsningen til Nyhamna.
Lisenshavere i Linnorm er operatør Shell (30%), Petoro (30%)Total (20%), Statoil (20%).