Så langt er det ikke noe som tyder på teknisk feil med båten Burud skal ha ført.
Ingen svikt
Kiwi-sjefen, hans kone og en venninne ble drept da de ble kastet ut av RIB-båten ved Flåteskjær utenfor Tjøme natt til 13. juli i sommer.
Politiinspektør Ole Bjørn Sakrisvold ved Vestfold politidistrikt sier at de vil undersøke båttypen nærmere.
– Så langt er det ikke noe som tyder på teknisk svikt eller at båten gikk på grunn. Det kan ha vært en kraftig unnamanøver. Burud hadde dødmannsknappen på som gjorde at motoren stanset da han ble kastet over bord, sier Sakrisvold.
Luftpute
Det finnes ingen formelle krav til skrogkonstruksjoner for fritidsbåter.
Båttypen, en norskdesignet og norskprodusert Goldfish 29, er laget for å kunne gå ekstremt fort. Maksfart er 80 knop, eller 150 kilometer i timen.
Det stiller veldig store krav til båtføreren, ifølge båtdesignere TU har snakket med.
Goldfish 29 er såkalt RIB med luftputer rundt skroget og med step-skrog, og ikke V-skrog som er svært vanlig. Step-skrog gjør at båten kommer fort opp i plan og nærmest flyter på en luftpute.
Eksperter mener at RIB-konstruksjonen ikke har noe med ulykken å gjøre, men at skrogformen er mer avgjørende.
Stor fart
Båten til Burud ble observert i stor fart før ulykken, ifølge øyenvitner. Politiet har imidlertid ingen mulighet til å fastslå hastigheten da ulykken inntraff.
Tillatt fart er 30 knop, men det er ifølge politiet så å si umulig å kjøre så fort selv i dagslys på grunn av mange skjær.
Ifølge båtkonstruktører TU har snakket med, vil et step-skrog innebære at kontakten med vannflaten i stor fart er minimal. Så å si bare propellen og to finner er i vannet.
Båteksperter sier at båtene "tverrer" ved krapp sving. Da er det nærmest umulig å holde seg om bord på grunn av sentrifugalkraften. Normalt skjer det ved stor hastighet for en del båttyper. Kritikere mener enkelte båter med step-skrog tverrer selv i lav hastighet.
Førers ansvar
Ifølge Goldfish-båtenes konstruktør, Pål Solli, er båtene konstruert for å kunne gå svært fort, men at det er opp til fører å tilpasse farten til forholdene.
– Konstruksjonen med step-skrog innebærer at båten sitter løsere i vannet. Gjør du en brå sving i stor hastighet, kan det gå galt, sier Pål Solli.
Han sier til Teknisk Ukeblad at selskapet jevnlig går gjennom design og konstruksjon for å gjøre forbedringer og gjøre båtene sikrere.
Dødsulykke i 2010 også
I fjor ble en ny design med rett baug og lengre, rett skrogflate introdusert. Båtfører med lang erfaring med RIB-er hevder at det gjør problemene med tverring enda større.
Det avviser Solli.
– Baugstyring er ikke tema her. Ulykken skjedde mellom noen skjær hvor det ikke var så store bølger at det kan ha skjedd, sier Solli.
I mai i fjor omkom en utsending fra det amerikanske forsvaret under testing av en Goldfish med ny skrogdesign. Også da havnet flere i vannet under en brå manøver i stor hastighet.
– Det var en helt annen type båt, beregnet for profesjonelt bruk. Du kan ikke sammenligne de to båtene og ulykkene, sier Solli.
Skeptisk
Administrerende direktør Morten Haakstad i Windy Boats sier rett ut at de er skeptiske til step-skrog.
For to år siden så de på skrogtypen da de utviklet sin nye 31-fots båt Zonda.
– Av ulike årsaker valgte vi det bort og holder oss til det tradisjonelle og litt mer trauste V-skroget, sier teknisk sjef Kai Hovde.
Sjøfartsdirektoratet opplyser at de ikke vil foreta seg noe spesielt i forhold til ulykker med RIB-er.
– Det er litt utenfor vårt område. Vi henstiller til båtfører å tilpasse farten etter forholdene, utøve godt sjømannskap og bruke redningsvest, sier kommunikasjonsrådgiver Steinar Haugberg.
Heller ikke Statens havarikommisjon for transport (SHT) vil granske ulykkene, selv om den har anledning til å granske ulykker også med fritidsbåter dersom det er spesielle forhold.