I januar åpnet Statoil en nettportal for å motta gode ideer innen sju teknologiområder.
Mange forslag
Etter to måneders drift var det registrert 120 forslag, 60 i måneden.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Vi håper det skal fortsette slik, sier prosjektleder Sigrun Daireaux til Teknisk Ukeblad.
Hun lover at alle gode ideer og forslag blir seriøst vurdert.
– Vi har en egen organisasjon med fageksperter, patentrådgivere og forretningsutviklere som vurderer forslagene, sier Daireaux.
Ambisjoner
Direktør for FoU og forretningsutvikling, Karl Johnny Hersvik, har høye ambisjoner.
– Vi skal forbedre innovasjonskulturen i Statoil. Vi skal bli flinkere til raskt å snu oss rundt med ny teknologi. Det gir oss større fleksibilitet, sier Hersvik.
Han har satt i gang en rekke tiltak, der Innovasjonsportalen er opprettet, et eget Innovasjonsforum er etablert internt og i tillegg jobbes det med skolering i innovasjonsledelse. Enkelte premieringsløsninger ligger det også til rette for.
Løftes opp og fram
Forslag som kommer inn via portalen, premieres ikke direkte.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
– Vi plukker ut de som vi mener har størst potensial. De kan enten støttes økonomisk ved at vi går inn med venture-kapital, eller indirekte ved at vi hjelper bedriftene videre i prosessen med å komme fram til et nytt produkt.
Sigrun Daireaux sier at innovasjonsportalen er en videreutvikling av Leverandørutviklingsprogrammet (LOOP) som Statoil har kjørt i rundt 20 år. – Det var for å få flere kvalifiserte leverandører til oljeindustrien. I dag har vi mange, men vi trenger mer fokus på teknologi, sier hun.
De som vil legge inn en idé, må velge hvilke av sju kategorier innovasjonen høre inn under. – Det er for å unngå å få inn ideer som ikke har noe med Statoils aktiviteter å gjøre. Vi har også kampanjer for å lokke fram flere løsninger på utvalgte teknologiområder, sier Daireaux.
![Konkurransedyktighet FOU-SJEF: Karl Johnny Hersvik anslår at Statoil i år vil bruke 2,4 milliarder kroner til innovasjon og forskning.](https://images.gfx.no/580x/1756/1756318/TU20110311Karl%2520Johnny%2520Hersvik_foto%2520Ole%2520J%25C3%25B8rgen%2520Bratland36609_53_52%25201103110917.jpg)
Konkurransedyktighet
Fram til 1. mai er det å kartlegge olje- og gassforekomster under basaltformasjoner som promoteres.
– Dette er et område som kan skape betydelige verdier dersom vi finner de rette teknologiene til å løse denne utfordringen, sier Elin A. Isaksen, informasjonssjef for teknologi.
FoU-direktør Hersvik sier at Statoil er nødt til å bli flinkere på innovasjon og være flinke til å implementere ny teknologi for å være globalt konkurransedyktig.
Les også: – Gi fem milliarder til teknologi