For samfunnet er det lønnsomt å bygge ny infrastruktur for gass i Barentshavet, men for selskapene kan det bli dyrt.
En ny rapport fra Gassco gir ikke noe entydig svar på om dagens rørledningsnett bør forlenges, eller om LNG-produksjonen på Melkøya bør utvides.
Men i fire av fem scenarioer i rapporten viser at det vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge transportløsninger for gass fra Barentshavet til markedet.
Les også: Her testes fremtidens gasstransport i full skala
Hastverk
I studien har Gassco, 26 oljeselskaper Oljedirektoratet, Norsk Olje og Gass og Statnett har gått sammen for å vurdere hvordan gassen skal komme til markedet.
De allerede påviste ressursene i Barentshavet er ikke tilstrekkelig til å bygge dyr og ny infrastruktur. Samtidig slår rapporten fast at Barentshavet kan spille en nøkkelrolle i å opprettholde norsk gassproduksjon ut over 2020-tallet.
Ifølge rapporten har man dårlig tid. Dersom ny gassinfrastruktur skal være operativ fra 2022, må mulighetsstudier igangsettes allerede i 2015.
Rapporten slår fast at ingen lisens trolig vil kunne bygge ut den nødvendige gassinfrastrukturen alene - verken ny LNG-kapasitet eller en rørløsning.
Les også: Slik kan Barentshavet se ut i 2030
– Spennende muligheter
Rapporten ble i dag overrakt Olje- og energidepartementet.
– Rapporten viser hvilke spennende muligheter det finnes for økt gassproduksjon og stor verdiskaping fra Barentshavet. Den bekrefter igjen hvor viktig Nord-Norge er for en langsiktig positiv utvikling for vår petroleumssektor også på gassiden. Rapporten understreker viktigheten av fortsatt høy letevirksomhet i Barentshavet for å påvise mer gass og regjeringen vil legge til rette for dette, sier olje- og energiminister Tord Lien i en melding.
For at Barentshavet kan bidra til å opprettholde norsk gassproduksjon utover 2020-tallet trengs ny gassinfrastruktur i området.
– Rapporten fra Gassco og arbeidet i BSGI-forumet er viktige bidrag for å få til en god utvikling i Barentshavet. Slikt samarbeid mellom aktørene er spesielt viktig når nye områder på sokkelen med behov for store infrastrukturinvesteringer skal utvikles, sier Lien i meldingen.
Les også:
Derfor sprekker Goliat med minst 15 milliarder