LARVIK: E18-utbyggingen i Vestfold går stykkevis og delt som andre større veiprosjekter i Norge. I dag er det fortsatt tofelts vei på E18 gjennom Vestfold fra Langåker til Gulli ved Tønsberg (24 kilometer) og fra Bommestad til Sky (6,7 kilometer).
Dette er flaskehalser på E18 som bekymrer Kaurin.
– Standardsprangene det gir å komme fra firefeltsvei til tofeltsvei, er uheldig. Det skaper frustrasjon hos bilistene, og det er en ulykkesfaktor. Strekningene blir flaskehalser som skaper kødannelser på grunn av at trafikkapasiteten halveres, sier Kaurin til Teknisk Ukeblad.
Mangler finansiering
Reguleringsplanen for strekningen Bommestad–Sky ble vedtatt av kommunestyret i Larvik i desember 2010. Men ennå ligger ingen endelig finansiering klar.
– En forutsetning for at vi skal komme i gang med bygging av denne strekningen, som etter planene er i 2013, er at Stortinget må ha ferdigbehandlet saken i løpet av 2012. Fortsatt gjenstår også en sluttbehandling av saken i Vestfold fylkeskommune i år, men signalene er så langt positive, sier Kaurin.
Tar tid
Han mener lovverket i Norge forsinker kontinuerlig veiutbygging over lange strekninger.
– Vi har et lovverk som gjør at planprosessene tar for lang tid. Fremdriften i prosessene er avhengige av mange politiske vedtak underveis, ofte i flere kommuner. Samtidig går også reguleringsplaner ut på dato. Dette er en av grunnene til at det går det for smått med veiutbygging, sier Tore Kaurin.
Les også: – Høyre bløffer om firefeltsvei
Ingen norske veier bygges frostsikre
Etterlyser mentalitetsendring
Bård Hoksrud (Frp) i transportkomiteen på Stortinget, forstår godt frustrasjonen til Tore Kaurin.
– E18-utbyggingen viser med all tydelighet at det trengs store forandringer i hvordan det tenkes samferdselsutbygging i Norge. Dagens myndigheter tenker ikke innovativt, men fortsetter i samme tralten som de har gjort i alle år. Man skal ikke lenger enn til Sverige for å se en helt annen effektivitet og fremdrift i veibygging. En mentalitetsendring må til i Norge for at vi skal komme på rett kjøl, sier Hoksrud.
– Systemsvakheter
Leder for politikk- og strategi i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Vilrid Femoen, er av samme oppfatning.
– Jeg er 100 prosent enig med Kaurin. Viktige rammebetingelser må endres for å få en mer hensiktsmessig veiutbygging i Norge. E18-utbyggingen i Vestfold illustrerer systemsvakheter ved norsk veiplanlegging som det er viktig å få gjort noe med. Vi må få raskere planprosesser, mer forutsigbare finansieringer og lengre veiparseller. Selv om samferdselsministeren mener hun ikke lenger bygger stykkevis og delt, viser denne saken at hun har noen utfordringer igjen som må ivaretas vesentlig bedre på E18-utbyggingen videre sørover, sier Vilrid Femoen.
Les også: Statens vegvesen innrømmer:<br/> Må skjerpe kravene mot telehiv