Oljeanalytiker Christian Yggeseth i Arctic Securities mener det burde være mulig med en områdeløsning med det nye funnet til Lundin, Gotha-funnet til samme selskap, og Johan Castberg.
Nyheten om Lundins storfunn, Alta, kom tirsdag morgen. Dersom de høyeste anslagene slår til, inneholder feltet 400 millioner fat oljeekvivalenter. Av dem rundt er rundt 300 millioner fat olje.
– Øker kommersialiteten
Yggeseth tror Alta-funnet, dersom de mellomste eller høyere anslagene slår til, med dette kan endre dynamikken i Barentshavet.
– Det er et relativt stort funn, som også ligger veldig greit til. Det ligger ikke så langt sør for Johan Castberg og litt nord for Gotha-funnet. Det ser ut til at det kan bli et kommersielt funn, i hvert fall om du får til en områdeløsning med Johan Castberg og Gotha, og kanskje noen andre mindre funn, sier han til Teknisk Ukeblad.
Han mener kommersialiteten til de eksisterende funnene i området nå har økt betraktelig.
– Ilandføringsspørsmålet kan bli aktuelt for Johan Castberg igjen. Dersom de får dele kostnadene for dette med et annet funn, vil det gjøre enhetskostnaden lavere for begge. En rørledning fra Johan Castberg ville nesten uansett gått rett gjennom området hvor det nye funnet er gjort, påpeker oljeanalytikeren.
Han legger til at det også kan være aktuelt å føre gassen videre til Snøhvit.
Oljedirektoratet: – Funnet kommer når vi trenger det aller mest
Avhenger av volumet
Dermed er det ikke det nye funnet gode nyheter bare for Lundin og partnere i lisensen. Også Statoil og Johan Castberg, og området som helhet, vil kunne nyte godt av de nyoppdagede olje- og gassressursene.
– Når du kan se alle funnene i dette området i sammenheng, begynner de å nærme seg et nivå hvor de vil være kommersielle. Sannsynligheten for utbygging av infrastruktur i dette området øker betydelig. Og får du først i gang utvikling av infrastruktur, vil det på sikt også være enklere å forsvare utbygginger, både i dette området av Barentshavet og i andre, poengterer Yggeseth.
Men det avhenger av at avgrensingene av Alta-funnet ikke reduserer det for mye i størrelse.
– Det er litt tidlig å si så mye om ressursgrunnlaget i funnet ennå. Men med tilhørende prospekter kan det bli et stort funn totalt. Så får vi se hva avgrensningene og ytterligere boringer gir av resultater, sier Yggeseth.
Les også: Yme har stått forlatt i over to år. Nå skal 100 mann klargjøre skrotingen
Leter etter partnere
Johan Castberg, som består av de to funnene Johan Castberg (tidligere Skrugard) og Havis, ble tidligere i år utsatt for andre gang. Nå jobbes det med å modne fram prosjektet før konseptvalg før sommeren neste år. Men konsernsjef Helge Lund ville i august i år ikke garantere at Johan Castberg i det hele tatt blir realisert.
Den største problemstillingen er om funnene er store nok kommersielt til å kunne forsvare en ilandføringsløsning.
Statoil, som er operatør, har anslått at det vil koste ti milliarder kroner mer for en terminal/ilandføringsløsning kontra en løsning med flytende produksjon, lagring og lossing (FPSO) på Johan Castberg.
– Castberg-lisensen kan ikke ta denne kostnaden alene, har Arne Sigve Nylund, sjef for norsk sokkel i Statoil, fortalt Teknisk Ukeblad tidligere.
Men Statoil har også uttalt at de leter etter partnere blant oljeselskapene for å høre om det er interesse for å gå sammen om et industriprosjekt for å få til en terminalløsning.
Dette kan med andre ord være mer aktuelt enn noensinne, med det nye funnet til Lundin.
Vil ikke kommentere
Statoil sier at det er for tidlig å si noe om Lundin-funnet har noe å si for den videre gangen til Johan Castberg.
Men på generelt grunnlag er de glade for at det er gjort funn i Barentshavet.
– Vi synes det er positivt at det gjøres funn i dette området, sier Statoils informasjonssjef for norsk sokkel, Ørjan Heradstveit, til Teknisk Ukeblad.
Les også:
– Statoils sparemodus kan gjøre Lundin til operatør på Sverdrup
Disse selskapene benytter nedgangstider i oljebransjen til å ansette