Statoil har anslått at det vil koste ti milliarder kroner mer for en terminal/ilandføringsløsning kontra en løsning med flytende produksjon, lagring og lossing (FPSO) på Johan Castberg.
– Castberg-lisensen kan ikke ta denne kostnaden alene, har Arne Sigve Nylund, sjef for norsk sokkel i Statoil fortalt Teknisk Ukeblad tidligere.
– Sonderinger pågår
Men ilandføring av petroleum er en het lokal potet og utsettelsene av Castberg-avgjørelsene har skapt harme i deler av Finnmark. Både fylkesordfører Runar Sjåstad (Ap) og lederen i Finnmark Ap har reagert med skuffelse.
Statoil og Arne Sigve Nylund har på sin side sagt at de vil gå bredt ut blant oljeselskapene for å høre om det er interesse for å gå sammen om et industriprosjekt for å få til en terminalløsning.
– Samtaler og sonderinger pågår, bekrefter Statoil for Teknisk Ukeblad denne uken.
Ifølge informasjonssjef for norsk sokkel, Ørjan Heradstveit, leter de etter partnere som har leteaktivitet eller eksisterende funn i Barentshavet.
– Når det gjelder en eventuell rørledning inviterer vi partnere med eksisterende funn eller leteplaner i nærheten av rørledningen, forklarer han.
Grunnet de skuffende leteresultatene rundt Castberg, trengs det større ressurser for å realisere en oljeterminal.
– Eventuelt må vi andre partnere bidra i investering og drift av en selvstendig oljetermina, sier han.
Les også: Statoil: Vi kan revolusjonere måten man borer brønner på
Må tenke område
Samarbeid på tvers av lisenser i Barentshavet har også vært et av oljedirektør Bente Nylands viktigste budskap.
Oljedirektoratet har tidligere sagt til Teknisk Ukeblad at selskapene må tenke områdeløsninger i Barentshavet.
– Det vi er opptatt av, er at man i en region som Barentshavet må tenke område i større grad, og at man må tenke litt større enn kun sitt eget prosjekt. Det er de prinsipielle føringene vi har kommunisert til rettighetshaverne, og de har vi god dialog med. Vi er opptatt av en god løsning både for Castberg og resten av Barentshavet, fortalte ODs direktør for Norskehavet og Barentshavet Ingrid Sølvberg til Teknisk Ukeblad tidligere i år.
Les også: 40 prosent av Norges oppdagede olje kan ikke tas opp
Kan sitte på nøkkelen
Etter hva Teknisk Ukeblad kjenner til har det gått ut et brev til de mest aktuelle oljeselskapene som dreier seg om mulighetene for å være med på et industrielt samarbeidsprosjekt for å få på plass en terminal.
Blant oljeselskapene som er mest sentrale i dette og som kan sitte på nøkkelen til terminalløsningen i Finnmark, er Lundin. De er operatør for Gotha-funnet, som ligger om lag 50 kilometer sør for Skrugard-funnet (nå Castberg).
Sjef for ekstern kommunikasjon i Lundin, Frøydis Eldevik bekrefter for Teknisk Ukeblad at de har mottatt en henvendelse om dette.
– Ja, vi har fått en slik henvendelse og vi ser på den i disse dager. Vi stiller oss positive til en slik koordinering det her er tatt initiativ til, sier hun.
Et annet selskap som, etter hva vi erfarer, har blitt kontaktet av Statoil angående en koordinering, er OMV.
De står bak Hanssen- og Wisting-funnene på Hoop-området. Men slik det stiller seg nå er det flere ting som taler imot at OMV blir med på et slikt spleiselag.
Etter hva Teknisk Ukeblad får forklart av en kilde dreier det seg om at Hoop-området ligger for langt unna både Castberg og land, samt at ressursene er for usikre før de to neste brønnene til OMV i området blir boret.
Les også: Dette er de to Castberg-alternativene
Ikke aktuelt
Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med flere oljeselskaper som enten ikke har fått henvendelsen, som ikke kjenner til om det har kommet inn henvendelser, eller som ikke er aktuelle.
Ett av disse selskapene er Det norske.
– Vi har ikke noen egenopererte funn i området, og heller ingen kommende letebrønner. Vi hadde Langlitinden, men den var tørr, sier kommunikasjonssjef i Det norske, Torgeir Anda.
Også Total E&P Norge føler at de er uaktuelle for et slikt spleiselag.
– Vi har en lisens sør for Castberg, men der har vi ikke boret ennå. Ellers har vi levert fra oss Norvarg-lisensen. Vi har ikke fått en slik henvendelse og det ville nok ikke vært naturlig heller, siden vi ikke har noen funn her, sier samfunnskontakt Ottar Minsaas til Teknisk Ukeblad.
Les også:
Sverdrup blir 8 ganger så tung som Gudrun og får flere senger enn Stavangers største hotell
Verdens første flytende LNG-anlegg skal ikke trenge vedlikehold på 25 år
Petroleumstilsynet vil kreve at oljeselskapene samarbeider i Barentshavet