Fra 2018 må alle nye London-taxier være i stand til å kjøre uten klimagassutslipp, mens nye diesel-taxier blir forbudt.
I tillegg har britiske myndigheter satt et mål om at 100.000 elbiler skal kjøre rundt i Londons gater innen 2020.
I en by med over 7,3 millioner innbyggere bare i bykjernen, er har myndighetene en enorm oppgave foran seg når det kommer til å legge til rette for storbyens elbil-revolusjon: For to år siden var det knappe 1400 ladepunkter for elbiler i London.
Det betyr store muligheter for aktører som har satset på å utvikle infrastruktur for elbiler. Også norske.
En av seks konkurrenter
– Norge har blitt et laboratorie som viser hva som skjer med samfunn som har mye elbiler. "Alle" vet at vi er kommet lengst på blant annet ladeteknologi. Det gir store muligheter, sier administrerende direktør i Zaptec, Brage Johansen til Teknisk Ukeblad.
Stavanger-selskapet er nå ett av et lite knippe selskaper som konkurrerer i en anbudskonkurranse utlyst av Transport of London (TfL) om å levere lade-teknologi til Londons elbilsatsing.
– Vi er et av seks selskaper som er med i anbudsrunden om å levere i første omgang 10.000 ladepunkter i London, avslørte Johansen på TU Smart Grid Summit i slutten av april.
Miniatyr-elektronikk
Fordi det ikke er plass til mengder av dedikerte parkeringsplasser med ladeuttak, skal ladepunktene i all hovedsak bygges inn i titusenvis av lyktestolper.
Det passer Zaptec bra, ettersom selskapet har slått seg opp på nettopp miniatyrisering av i utgangspunktet plasskrevende kraftelektronikk.
– Vi kan levere større effekter fra smale lyktestolper. Det er det såvidt vi vet ingen andre som kan, sier Johansen.
I fjor vant Zaptec Teknisk Ukeblads årlige teknologipris, Norwegian Tech Award 2015, for verdens første ladekabel som inneholdt en fullisolert galvanisk transformator. Den lille kabelen løser blant annet problemet for Renaults elbil Zoe, som ikke taklet det norske IT-nettet
Ladekabelen, som Renault har bestilt 4000 eksemplarer av, gjør det mulig for elbilen Zoe å lade fra 230-volts nettet, selv om elbilen i utgangspunktet krever lading fra 400 volts-nettet.
Nå er Zaptecs kompakte teknologi pakket inn en lyktestolpe, som har fått navnet Zap Charger City.
7 kilowatt
Selskapet håper den nye lyktestolpen skal bli en vesentlig brikke i Londons elbil-puslespill i årene som kommer.
Lyktestolpen skal kunne levere 7 kilowatt ladeeffekt til Londons el-taxier fra byens lavspentnett.
– Det er svært få lyktestolpeladere på markedet, og de få som finnes leverer gjerne rundt 2 kilowatt opp til maks 3,6 kilowatt. Vi leverer langt mer, sier Johansen.
Norsk fordel
Zaptec-sjefen mener det er en stor fordel å komme fra "elbil-nasjonen" Norge i konkurransen om oppdrag i land som skal gå i gang med en elbil-satsing.
– Vi har designet løsninger som tar vare på strømnettet i Norge. Det går på fasefordeling, lastbalansering og myk start, som gjør at elbilene ikke forstyrrer strømnettet. Det viser det seg at dette er et minst like stort problem ute i verden som i Norge, sier Johansen.
Skyhøy bompenge-avgift
Anbudskonkurransen er utlyst i forbindelse med etableringen av det som skal bli verdens første ekstrem-lavutslippssone.
Fra og med september 2020 vil alle som kjører inn i en del av Londons indre sentrumskjerne bli møtt med langt strengere restriksjoner enn i dagens lavutslippssone rundt Stor-London (LEZ).
I den kommende Ultra low emission Zone (ULEZ) må alle som kjører med fossilt drivstoff belage seg på å betale skyhøye gebyrer (se grenser og priser på bildet under). Tiltaket er blant annet et forsøk på å bedre luftkvaliteten i byen.
Artikkelen fortsetter under kartet.
Hvem skal ha lade-forrang?
Zaptec skal ikke bare tenke på tekniske løsninger som kan lette introduksjonen av elbiler til London. Transport of London har utfordret selskapene til å også tenke på elbilistenes adferd:
– Å ha tilgang til lademuligheter for elbil, trigger store følelser hos folk. Det er enormt urettferdig hvis noen tar feil parkeringsplass, og det er det samme hvis noen får mer strøm enn andre, sier Johansen og utdyper:
– Skal Tesla-en få mer effekt enn Nissan Leaf-en? Hvem skal prioriteres i gaten, når det lades for fullt? Vi kommer fra sosialdemokratiske Norge, men det er mange måter å fordele strømmen på. Det er vi bedt om å tenke på, forteller Johansen.
Monterer ladelykter i sommer
I løpet av sensommeren i år skal Zaptec demonstrere lyktestolpe-laderne i et distrikt i London, samt montere selskapets vegghengte ladere i et parkeringshus. Ut over dette ønsker ikke Johannessen å utdype detaljer verken om teknologi eller lokalitet.
– Vi har indentifisert hvor vi skal sette opp lyktestolper og ladere, og vi snakker med strømselskap, parkeringsselskap, lokale myndigheter og taxinæringen. Men vi er i en konkurransesituasjon, og vil ikke utdype mer på nåværende tidspunkt, forklarer Johansen.
Blant de fem andre konkurrentene i anbudsrunden er Ubitricity, som også har en ladeløsning som får plass i lyktestolper. Ubitricity har blant annet testet elbillading fra gatelykter i Berlin i samarbeid med det tyske energikonsernet RWE.
Teste flere løsninger
Også München har utforsket lading av elbiler via lyktestolper. I fjor startet BMW et pilotprosjekt i hjembyen München, der de bytter ut deler av gatebelysningen med konseptet "Light and charge".
Johansen tror Transport of London kan komme til å velge flere ulike løsninger fra flere leverandører.
– London er i utforskningsfasen, og de vil prøve ut flere løsninger. Det kan hende de velger flere leverandører for å dekke behovene de har, sier Johansen.
Hvem som får tilslag i anbudsrunden blir avgjort i løpet av høsten.
Zoe-lader forsinket
NB: Zaptec har nettopp startet produksjonen av Renaults Zoe-ladekabel, etter at denne har vært kraftig forsinket, noe som blant annet har vært påpekt i tu.nos kommentarfelt en rekke ganger.
I disse dager produseres mellom 30 og 50 Zoe-ladere. Produktet skulle egentlig blitt levert i fjor høst.
– Laderen er et svært avansert produkt med over 10.000 komponenter. Mange av komponentene skal sertifiseres, og dette har tatt lengre tid enn vi har forutsett. Nå er vi i gang, og vi ramper opp produksjonen etterhvert, sier Johansen til Teknisk Ukeblad.