Strekningen, bygd på en jordvoll, skulle etter planen innvies i mai.
Les også: Enorm lyntogvekst
Regn eller feil?
Sammenbruddet skyldes store regnmengder, men muligens også feilkonstruksjoner, ifølge lokale medier.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det var det statskontrollerte nyhetsbyrået Xinhua som opplyste om ulykken mandag.
Jernbanestrekningen som brøt sammen, er del av en 291 kilometer lang forbindelse mellom provinshovedstaden Wuhan i den sentrale Hubei-provinsen og byen Yichang.
Les også: Supertoget settes i trafikk
Varslet om konstruksjonsfeil
En lokal ukeavis ved navn Tiden skrev i begynnelsen av mars om en person som i 2010 hadde forsøkt å slå alarm om at en del av strekningen kunne være i faresonen ved store mengder nedbør.
Han hadde varslet jernbanemyndighetene om at byggefirmaet brukte jord i stedet for grus.
Les også: Lyntog med festbrems
Bygger offensivt
Kina har bygget omfattende strekninger for høyhastighetstog og har planer om ytterligere utbygging.
Men sammenbruddet på den 300 meter lange strekningen er enda en skrape i lakken på det prestisjefylte jernbaneprosjektet.
I juli i fjor mistet 40 mennesker livet i en kollisjon på en høyhastighetslinje i Zhejiang-provinsen sør for Shanghai.
Les også: 35 døde i lyntogulykke