– Det er Drammensbanen som har den dårligste punktligheten av alle strekninger, og forsinkelsene sprer seg herfra og utover hele østlandsområdet. Når vi åpner Bærumstunnelen fjerner vi den verste flaskehalsen. Derfor er dette prosjektet viktig for hele jernbanenettet, ikke bare for de passasjerene som tar toget fra Bærum, sier informasjonsrådgiver Olav Nordli i Jernbaneverket.
Se flere bilder fra Bærumstunnelen:
Slutt på lokaltoghindre
Bærumstunnelen er del av strekningen Lysaker–Sandvika, som er tredje trinn i utbedringen av Vestkorridoren. Totalt er strekningen 6,7 kilometer lang, hvorav 5,5 kilometer utgjør fjelltunnelen. I tillegg er det en 175 meter lang betongtunnel som ender i en 90 meter lang støpt kulvert på Lysakersiden. Her kommer de to nye sporene ut i dagen midt mellom de to eksisterende sporene.
Den store gevinsten blir naturlig nok fire spor istedenfor to. Da kan trafikken separeres så tog som skal rett fra Lysaker til Sandvika kan kjøre gjennom tunnelen, og slippe å stange bak lokaltog som stopper på hver stasjon.
– Forhåpentligvis er det historie at et regiontog fra Vestfold blir liggende bak et lokaltog og vente fordi det kjører så sakte, sier Knut-Erik Gudem, som er prosjektleder for jernbaneteknikk på prosjektet.
Les også: Gjennomslag i Bærumstunnelen
Godstog først
Prosjektet ligger godt an i forhold til tidsrammene, og Gudem mener de skal få åpnet tunnelen for togtrafikk som planlagt mandag 8. august:
– Da starter vi en ukes drift med bare godstog. Passasjertogene vil kjøre gjennom tunnelen første gang den påfølgende mandagen, sier han.
Godstogene vil kjøre i maks 80 km/t den første uken. Når passasjertogene kommer inn, vil de gå i 160 km/t i ordinær trafikk. Og det er gode grunner til at tunnelen ikke er dimensjonert for høyere hastighet:
– Delanleggene kan klare mer, men strekningen mellom Lysaker og Sandvika er kort. Når vi må ned i 80 km/t ved Lysaker stasjon, og 100 km/t over Sandvika, da gir det ingen gevinst å kjøre fortere enn i 160 km/t i mellom, sier Gudem.
Men før kapasiteten økes og reisetiden reduseres på strekningen, har entreprenørene noen hektiske måneder foran seg.
Slik så det ut da vi besøkte tunnelen i 2008:
BILDESERIE: Bærumstunnelen blir til
Pukk og elektro
Fra anleggsstart på den første grunnarbeidsentreprisen i mars 2007, tok det drøyt to år til den siste salven ble skutt og drivingen av tunnelen var ferdig i juni 2009 – seks måneder foran skjema. Sikringsarbeidene ble unnagjort, og de jernbanetekniske arbeidene startet opp i fjor. Da januar kom, var tunnelen allerede klar for sporlegging.
Over 20.200 sviller og 24.250 meter med skinner ble lagt ut i en fart på 1200 meter i døgnet. De varmeste dagene i februar og mars ble brukt til å rette opp og sveise sammen hver og en av de 120 meter lange skinnedelene med tilsammen rundt 200 sveis.
– Nå som skinnegangen er ferdig avslutter vi alle elektroanleggene: Kontaktledningsanlegget, teleanlegg, elkraftanlegg og signalanlegg. Det er en tørr og fin tunnel med vanntetting trukket helt ned på hver side, så vi leder vannet veldig godt, og skal ikke få mye problemer med fukt og vanndrypp som reduserer levetiden på de jernbanetekniske anleggene betraktelig, sier Gudem.
Samtidig kjøres det inn 22.000 m3 ballastpukk som skal holde skinner og sviller på plass. Pukken kommer via Numedalsbanen, som ble brøytet opp for første gang på halvannet år til dette formålet, og kjøres inn fra Svene pukkverk om natten. All pukk skal være kjørt inn innen midten av april.
Les også:
96 viktige timer
Alt det anleggstekniske arbeidet skal være avsluttet 1. juli. Men allerede i mai innlemmes viktige eksterne parter i prosjektet:
– Da vil vi tilby alle operatørene kjentmannskjøring, hvor vi har en teoretisk gjennomgang av prosjektet, og kjører gjennom tunnelen med anleggsmaskin så de får oversikt over alle installasjoner og rømningsveier. Det vil også bli gjennomført en fullskala beredskapsøvelse med alle redningsetatene i juni, sier prosjektlederen.
I sommer stenges Oslotunnelen og all trafikk mellom Skøyen og Bryn/Grefsen for døgnkontinuerlig fornyingsarbeid i seks uker. De siste fire dagene av denne perioden, fra 4. august, stenges også banen videre fra Skøyen til Sandvika og Drammen.
Da gjøres de siste sluttkontrollene, og den nye Bærumstunnelen kobles til resten av jernbanenettet.
– Når de 96 timene er omme, åpnes hele strekningen fra Bryn til Drammen samtidig. Da kan vi begynne å se resultatene av dette prosjektet, sier Knut-Erik Gudem.
Bærumstunnelen:
BILDESERIE: Slik sages fjell med wire