I går ble hele Norge kjent med Kenneth, som fikk sine opplysninger hos Skatteetaten blottlagt for alle som logget seg inn på Altinn.
Det skjedde etter en feilretting som følge av at systemet for å sjekke selvangiveklsen stoppet opp.
Les mer: Altinn-trøbbel med kritisk komponent
Ekspert
Mens næringsminister, folkevalgte og personverninteresser raser over skandalen, jobber alle parter for å finne årsaken til problemene.
Basefarm er ekspert på datadrift og har ansvaret for å holde Altinn-løsningen i gang.
I går måtte trafikken reguleres for å unngå datastopp.
Hypoteser
– Vi jobber med et sett med hypoteser om hva som kan ha ført til at brukere havnet på feil profil. Hvilke hypoteser det er snakk om ønsker jeg ikke å gå inn på, sier administrerende direktør Bjart Kvarme hos Basefarm Norge til Teknisk Ukeblad.
Grunnleggende problemer med Altinn er gjennomgått i en hemmelig rapport fra DNV:
Altinn avsløres i hemmelig rapport
Stor aktør
Basefarm er et norsk selskap og en av Nord-Europas storaktører på drift av internetteknologi.
På sin nettside gir de følgende beskrivelse:
"Vi retter oss mot selskaper med forretningskritiske it-tjenester med høye krav til tilgjengelighet, utviklingstakt og kvalitet. Vi tar gjerne et helhetsansvar for kundens tjenester og sørger for at ulike systemer samarbeider, samt at infrastruktur og trafikkflyt alltid fungerer."
Selskapet har 250 medarbeidere i Oslo, Stockholm og Amsterdam, med kunder i 18 land.
Les også: Startet Altinn II før løsningen var ferdig
Henter hjelp
Arbeidet med å finne ut av feilen er krevende, og Basefarm har valgt å supplere egen kompetanse.
– Vi har hentet inn hjelp utenfra i denne saken. Men vi har også solid kompetanse i eget hus - her er hele organisasjonen involvert på ulike måter. Og vi jobber tett med kunden Brønnøysundregistrene og den andre leverandøren, Accenture, sier Kvarme.
Altinn-progammet var omfattende arbeid: Bygger eNorge på tre kontinenter
Accenturer svarer
Teknisk Ukeblad har bedt Accenture om å kommentere situasjonen.
Selskapet skal gi svar senere i dag.
TU mener: Alt UTE for Altinn
Takler situasjonen
– Hvordan er stemningen på huset?
– Den kunne nok vært bedre, men vi har godt motiverte og flinke folk som er gode på å håndtere situasjoner som dette.
– Ja, har dere fikset slike feil tidligere?
– Det kan jeg ikke gå inn på, siden vi ennå ikke vet den grunnleggende årsaken til problemet, svarer Basefarm-sjefen.
Dette er ikke første gang Altinn sliter. Les mer i disse sakene:
Digital søknad stopper i papirmølla
I kø for digitale tjenesterStudenter raser mot it-trøbbel
Nytt Altinn-trøbbel skal granskes
Må forklare seg om Altinn-svikten
Mer trøbbel for selvangivelsen