Det skal være cirka 3.000 tonn vann som må pumpes ut før skipet kan rettes opp.
Vannet trengte inn på grunn av et hull i skroget, men det skal være tettet.
Les også: Slepte Höegh-skipet tre kilometer
Oljesøl
Ifølge Kystvakten skal det være en oljefilm på vannet inni skipet, forårsaket av motor- og hydraulikkolje fra noen av de om lag 1.200 bilene og 100 anleggsmaskinene som finnes om bord. Olje er letter enn vann. Derfor blir vannet tappet fra undersiden for å unngå å få olje ut i sjøen.
Skipet ble onsdag tauet fra Bramble Bank, der skipet ble grunnstøtt av kaptein og los for å unngå kantring. Skipet fikk slagside kort tid etter avgang fra Southampton.
Les også: Måtte gi opp redningsplanen for bilskip med slagside
Ute av farled
Med en slagside på cirka 50 grader ble skipet flyttet tre kilometer til Spitbank, nærmere Portsmouth. Der er skipet mindre til hinder for skipstrafikken til Southampton.
Der blir skipet liggende til det er tømt for vann, ballastert og stabilisert av det danske bergingsselskapet Svitzer.
Les også: Overingeniør: Dette kan være årsaken til slagsiden
Taues til kai
Skipet vil deretter bukseres til havn i Southampton. Dette arbeidet vil ta fem til sju dager, ifølge The Maritime and Coastguard Agency, som styrer all informasjon om Höegh Osaka-operasjonen.
Lasten består av 1200 biler av merkene Jaguar og Land Rover, 65 Mini og 105 anleggsmaskiner fra JCB.
Ifølge informasjon Höegh Autoliners hadde mottatt fra bergingsmannskap som inspiserte deler av fartøyet innvendig tirsdag, var lasten fortsatt surret og på plass. Det gir håp om at i hvert fall deler av lasten kan berges.
Les også: