Partene jobber ennå med å finne ut hvordan folk skal slippe "en ny Dagmar", der uvær kutter strømforsyning til basestasjoner.
Les også: Dagmar blåser oss av nettet
Strømbrudd ga telebrudd
730 basestasjoner ble berørt av stormen i romjula i fjor.
30 000 kunder mistet telefonforbindelsen, og 12 000 mistet bredbåndsforbindelsen.
Hovedårsaken var strømbrudd.
Det skapte opprør i befolkningen, mens bransjen lurte på hvem som skulle betale.
Konfliktens kjerne
Post- og teletilsynet (PT) varslet at ekombransjen vil bli pålagt bedre beredskap.
Les mer: Mobilselskapene må sikre dekning i flere døgn
Feil kurs
Telenor mener det er feil at bransjen skal ta regningen alene og reagerte med å kreve en felles nasjonal kvalitet på strømforsyning og beredskap.
Les også: Står fast på kravene
Må ordne opp selv
Nå har PT og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) snakket sammen.
Det har ført til et felles brev til energi- og ekom-aktørene med beskjed om at DE må snakke sammen for å bli enige om bedre beredskap mot strømutfall.
– Kunder med spesifikke leveringskrav, som ekomtilbydere, anbefaler NVE og PT at ekomselskap og nettselskap i fellesskap søker lokale løsninger, skriver tilsynet og direktoratet i sitt felles brev til bransjene.
Kabel og skogrydding
I praksis handler det om blant annet:
- kabling fremfor luftstrekk
- redundans i strømforsyningen med tosidig innmating
- mer skogrydding
- bedre beredskap for reparasjoner
- bedre reservedelslagre
Telekom må betale
Telekom ønsker at flere skal dele på kostnadene, men myndighetene har en annen oppfatning
– I de fleste tilfeller må ekomtilbyderne selv påregne å dekke nødvendige kostnader for å få en leveringskvalitet som som er bedre enn det som med rimelighet kan forventes i henhold til gjeldende regulering av nettselskapene, skriver NVE og PT.
Les også:
Mistet styringen over kraftsystemet
– Kraftselskapene bør bruke nødnettet
Løsningen telegigantene ikke vil ha