Arbeiderne på Ekofisk-feltet må smøre seg med tålmodighet. Den splitter nye boligriggen Haven skulle egentlig vært på plass i fjor høst. Forsinkelsene skyldes konstruksjonsfeil, finanskrise og streiker ved veftet i Indonesia.
I tillegg var det mye utstyr som skulle ettermonteres ved Nymo-verftet i Arendal, deriblant helidekk, boligmodulene og fundamenter.
Det gjenstår også for eier av boligriggen, Master Marine, å få på plass en samsvarsuttalelse (SUT) fra Petroleumstilsynet. En SUT er påkrevd for alle flyttbare innretninger på norsk sokkel.
– Haven skulle stått på feltet nå, men vi har kommet til enighet med ConocoPhillips om at det viktigste er å få på plass SUT og at vi ikke går på akkord med sikkerheten, sier markedssjef Thor Stenersen i Master Marine til Teknisk Ukeblad.
Les også: Forsinket boligkvarter
Tidligst i april
Haven vil tidligst forlate Nymo 14. april i år.
Ifølge Master Marine har de måtte gjenopprette en del feil ved konstruksjonen av riggen.
– Hvor store kostnadsoverskridelser snakker vi om?
– Dersom vi hadde vært tidlig ute med riggen på feltet, kunne vi ha startet inntjeningen av penger. Nå ligger den til kai, og vi har folk som arbeider om bord den. Det koster, sier Stenersen.
Master Marines kontrakt med ConocoPhillips er verdt 270 millioner euro, tilsvarende 2,1 milliarder kroner. Det kostet Master Marine 2,8 milliarder kroner å få bygget boligriggen ved Drydocks World, Graha Shipyard på Batam i Indonesia.
Haven blir Nordsjøens største boligplattform, med sine 447 enkeltkabiner. 300 av disse er i de to store boligmodulene, mens de resterende 147 enkeltkabinene er i den oppjekkbare riggen. Her er det også lagt på plass rom for sosiale aktiviteter som kino, trimrom og kantine. Haven er Master Marines første fartøy.