NTNU-studentene er de eneste som deltar med en hydrogendrevet bil.
– Vi bruker en hydrogendrevet brenselcelle i bilen, som konverterer direkte til elektrisk energi som driver en elektrisk motor. Vi kan oppnå en virkningsgrad på mellom 40 og 70 prosent, noe som er dobbelt så effektivt som en vanlig bensinmotor, sier Torstein G. Skarsgard, som har ansvar for brenselcellen.
ÅS:
Høgskolen i Østfold: – Skal hevde oss i teten
BILDESERIE:
Vil slå rekorden
I fjor satte bilen gjeldende verdensrekord med 1246 kilometer på en energimengde tilsvarende en liter bensin. I år er målet å klare 1500 kilometer.
– Bilen har vært med to ganger før, men vi har ribbet den helt ned til karosseriet. Alt annet er nytt, sier Skarsgard og ramser opp:
– Brenselcellen er den samme, men den er forbedret, vi har ny motor, nye felger, nytt inventar, nye styresystem, nye døroppheng.
Fornøyd med oppgaven
15 studenter fra NTNU er med på prosjektet, ni av disse har det som sin masteroppgave. Studentene kommer fra forskjellige avdelinger, som produksjon og produktutvikling, kjemi og bioteknologi, energi og miljø, teknisk kybernetikk og medievitenskap.
– Jeg kunne ikke hatt noen bedre masteroppgave. Det er gøy å jobbe mot et konkret mål som du vet blir noe av, sier Skarsgard.
Hovedsponsor for bilen er DNV, som har bidratt med rundt 400.000. I tillegg har Kongsberg Gruppen bidratt med rundt 100.000 og en rekke andre har gitt utstyr og deler.