«Spar millioner i tørrdokk og «off hire»-utgifter». «The number one hull performance system».
Det mangler ikke på løfter og store ord når skipsfartsindustrien får brosjyrer, nyhetsmeldinger og magasiner fra det belgiske selskapet Hydrex, som har utviklet, produsere og leverer Ecospeed.
Vinylester
Produktet, som er beregnet for alt under vannlinjen på et skip samt for ballasttanker, er basert på vinylester med glassflak. Det skal være miljøvennlig og gi en glatt flate som ikke ruster.
Teknisk Ukeblad er blant mottakerne som skal overbevises om Ecospeed sine gode egenskaper.
Når vi spør om hva som gjør Ecospeed til et slikt «vidundermiddel», får vi tilsendt enda mer materiale.
Noe er generelle rapporter om hvor mye mer drivstoff som brukes når skipsskrog begros mellom dokkinger, og om at spesielle glassflak og vinylester i en god blanding gir både bestandig maling og glattere skrog, beskytter mot rust og kavitasjon i skipets levetid – uten å male på nytt.
Les også: 200 meter lange lasteskip skal dure over havet uten skipsfører
Referanseliste
– Er det noen norske rederier som har valgt Ecospeed, spør vi.
– Ja, vi sender deg en liste, svarer David Phillips, kommunikasjonssjef i Hydrex.
Listen inneholder 13 skip og sju rederier. Seks har fått ror malt med Ecospeed, fire har malt hele skroget, to har smurt det på propellene og en har malt ballasttanker.
– Bare ta kontakt med rederiene på listen. De vil bekrefte våre poenger, sier Phillips.
Ikke en gang til
Da rederiet Utkilen med rundt 20 skip i flåten, bestilte to produkttankere ved et kroatisk verft for rundt fem år siden, ble det overbevist av verftet om at skipsmalingen Ecospeed ville få ned vedlikeholdskostnadene.
Erfaringene er ikke overbevisende.
– For å si det slik: Vi bestiller ikke nye skip med Ecospeed, sier inspektør Reidar Hansen i rederiet.
Les også: Ulstein med X-Bow i begge ender
Isbestandig
Malingen skal være svært bestandig mot slitasje, spesielt for skip som går i tidvis islagte farvann.
Det gjør også de to 129 meter lange og 19 meter brede kjemikalie- og oljetankskipene på 10.000 dødvekttonn jevnlig.
Det første, Golfstraum, ble overtatt fra verftet 3Maj i november 2011, mens Rystraum ble tatt inn i Utkilen Chemtrans’ trafikk mellom havner i Nord-Europa og ved Det baltiske hav i mars 2012.
Begge har høyeste isklasse.
Nær tre års erfaring har vist at malingen er bestandig mot isslitasje. På det området er det full score.
Men på det andre sjekkpunktet er ikke rederiet like fornøyd: Ecospeed ble markedsført som en glattere og dermed mer drivstoffvennlig maling.
– Problemet er at malingen ikke hindrer groing. Det er ikke et bunnstoff. Vi må derfor skrubbe skroget en gang i året, sier Hansen.
Monopol-børsting
Børsting og polering av skroget krever spesialutstyr, det vil si keramiske børster, operert av dykkere.
Det er bare ett selskap som har disse børstene og som er sertifisert til å utføre arbeidet. Og det er samme selskap som står bak Ecospeed, Hydrex i Belgia.
– Det koster oss 10.000 euro hver gang, og det er vanskelig å planlegge inn i den farten skipene går i, sier Hansen.
Han tror derfor at det økonomisk ville gå ut på ett om skipene ble malt med isbestandig maling med antigroingsegenskaper hvert femte år, når skipet likevel skal dokks for å opprettholde klassesertifikatet.
Men han gir malingen ett godt skussmål:
– Malingen tåler is godt.
Les også: Nordøstpassasjen er stengt av is
Islagt elv
Det var også grunnen til at Gearbulk i Bergen i april 2011 malte godsskipet Jaeger Arrow på 23.500 dødvekttonn med Ecospeed.
– Skipet går fast gjennom St. Lawrence-elva i Nord-Amerika og Europa. I elva er det is i deler av året. Men Ecospeed er ingen frelser for oss. Skroget må jevnlig scrubbbes. Det koster oss over 20.000 euro hver gang, sier inspektør Vegard Lundevall i Gearbulk.
Rederiet kommer definitivt ikke til å velge Ecospeed igjen. Jaeger Arrow er 172 meter langt, 26 meter bredt og med en dypgang på 8,8 meter. Det blir noen kvadratmeter.
– Med all den nødvendige skrubbingen, er det ikke regningssvarende, sier Lundevall.
Ror på ro-ro
Høegh Fleet Services har fått Ecospeed på rorene på tre bil- og ro-ro-skip.
– Vi fikk malt rorene på skipene i fjor. Det var for å redusere kavitasjon. Så langt er det for tidlig å si hvordan erfaringen er, sier Svein Pedersen, som var flåtesjef da beslutningen ble tatt.
– Det er ikke aktuelt å bruke på hele skrog, sier han til Teknisk Ukeblad.
Ifølge David Phillips i Hydrex er Ecospeed noe dyrere i innkjøp enn andre skipsmalinger, men langt billigere enn mange av de dyreste variantene til konkurrentene.
Les også: Island Offshore bestiller «ankerhåndterer på steroider» fra Brevik
Alternativer
En av dem er Jotun. Kevin Hegarty er kjemiker og sjef for anti-groingsmalinger, bunnstoff, i Jotun.
Han vil ikke si noe nedsettende om sine konkurrenter, men hevder at alle seriøse aktører i markedet har malinger og bunnstoff som er isbestandige og kan konkurrere med Ecospeed på pris, sett under skipets levetid.
– Slik maling uten antigroing er nesten bare aktuelt for skip som går så jevnlig i is og kalde farvann at begroing ikke er noe problem. Der vil også is hjelpe til med å skrape av det som måte sette seg på, sier Hegarty til Teknisk Ukeblad.
Kombinasjon
Han mener at for de aller fleste rederier som trenger en veldig hard skrogmaling uten begroingshemmende egenskaper,vil spesialdesignede epoxy-baserte malinger godkjent for is-klasse være et godt alternativ.
– Hovedandelen av skipene seiler i områder der et tradisjonelt, selvpolerende bunnstoff som frigir biocider, vil være den beste løsningen, sier Hegarty.
Tungt begrodde skrog medfører økt drivstofforbruk. Det problemet øker ettersom trenden nå er «slow steaming» – saktere fart, for å spare drivstoff.
Redusert seilingshastighet øker potensialet for begroing, ettersom mikroorganismene lettere hekter seg på skroget og blir utsatt for mindre friksjon.
– Trenden med redusert seilingshastighet og lengre perioder i opplag er veldig utfordrende for mange av bunnstoffene, ettersom disse ble utviklet for høyere hastigheter. Under slike forhold er det de mest avanserte bunnstoffene, som vår SeaQuantum, best egnet. Disse har en høy pris per liter, men man oppnår store dokumenterte besparelser i reduserte drivstoffkostnader ved å hindre begroingen. I tillegg unngår man kostbar undervannsrengjøring av begrodde skrog og sysselløs tid ved kai, sier Hegarty.
Les også: Hos Kleven sveiser roboter 90 prosent av skipets overbygg
Se på helhet
Heller ikke materialeksperter i DNV GL tror at skipseiere vil spare på å velge bort bunnstoff som hindrer groing.
– Det finnes en rekke produkter på markedet med ulike tilsetninger for å øke den mekaniske styrken, enten det er basert på epoxy, vinylester eller polyester. Det viktigste er å finne det produktet som passer best for den fart de ulike skipene går i, sier Stefan Marion ved DNV GLs materiallaboratorium.
Han påpeker at det er en rekke forhold som vurderes, både begroing, mekanisk styrke, elastisitet og korrosjonsbestandighet. I tillegg vil fartsområdet spille inn.
– Skipsrederne må sette seg inn i de ulike produktene og se på under hvilke betingelser de ulike produktene fungere bra, sier Marion.
Les også:
På 5 år ble Havyard verdensledende innen skipsdesign
Norske skipsutstyrsprodusenter håver inn kontrakter
«Et pent malt skip, holdt sammen av gaffatape og tyggegummi»