Her er de kalde fakta:
- Telenor og Network Norway opplever hyppige og korte avbrudd.
- Forbindelser fra Netcom og Tele2 har sjeldnere, men mer langvarige avbrudd.
- 2G-forbindelser har en mindre stabil tilkobling enn 3G-forbindelser.
- Telenor har høyere pakketap enn de andre operatørene.
Dette er noen av avsløringene i ny forskning fra det nyetablerte Robuste Nett-senteret, som ble opprettet av Samferdselsdepartementet ved årsskiftet.
Senteret er en del av Simula, og skal sjekke hvor god teleoperatørenes infrastruktur faktisk er.
Nå foreligger den første rapporten fra forskerne, og den viser at alle operatører med egen infrastruktur har sitt å slite med.
Mandal - Svalbard
Det viktigste verktøyet er et nettverk av målestasjoner, kalt Nornett. En opptelling viser 852 forbindelser fordelt på 307 målenoder i 85 kommuner fra Mandal i sør til Hammerfest og Longyearbyen i nord.
Infrastrukturen ble bygget opp til Kommunaldepartementets forsøk med e-valg over internett.
Her ble det også innført elektronisk avkryssing i manntallet, som krever ekstra sikker nettforbindelse.
Ved valg- og forhåndsstemmelokalene har Simula satt opp mobilt bredbånd med kombinasjoner av Telenor, Netcom, Network Norway/Tele 2 og Ice.
En server tar i mot signalene, som går gjennom grundige analyser.
Les også: 1000 Telenor-basestasjoner får nye 4G-frekvenser
Streker betyr ikke dekning
– Én ting er hvor mange streker telefonen viser på dekning. En helt annen sak er hvor god forbindelsen faktisk er, sier senterets direktør, professor Olav Lysne. Han la frem rapporten på konferansen Nødnettdagene denne uken.
Målingene omfatter:
- Stabilitet i tilkoblingen - fanger opp hvor ofte og hvor lenge en mobilforbindelse mister kontakten med mobilnettet.
- Stabilitet i dataplanet - fokuserer på evnen til å sende data gjennom mobilnettet når kontakten er etablert.
- Stabilitet i ytelse - beskriver evnen til å levere en jevn og forutsigbar ytelse til typiske applikasjoner som bruker mobilnettet.
Les også: Google fikk ja til å sende internett-ballonger over Norge
Holder mobildata mål?
Noe av det målingene avdekker er om mobilbrukeren får den kapasiteten som angis i displayet.
– Kanskje det likevel bare er edge-dekning og ikke 3G. Poenget er å avdekke om dataforbindelsen holder mål i forhold til det du skal bruke den til, sier Lysne.
Målingene, som foregikk fra juli til desember i fjor, kunne også avdekke hvor ofte leverandørene hadde problemer med nettet og hvor raske de var til å fikse dem.
For eksempel har Telenor langt flere episoder enn konkurrentene, men er rask til å rette feil.
– Andre har færre feil, men lang reaksjonstid, påpeker professoren.
Årsaken til at det settes inn ressurser på dette området er at samfunnet blir stadig mer avhengig av den mobile infrastrukturen.
– Svikt i telenettet får helsekonsevenser, stopper tog og setter fly på bakken, illustrerer Olav Lysne.
Les også: – Bruker mobiljammer for å få fred på toget
Rapportens avsløringer
Her kan du fråtse i hva forskerne fant i rapporten:
Stabilitet i tilkoblingen
- Mange forbindelser opplever signifikant nedetid, hvor tilkoblingen til mobilnettet er brutt. Mellom 15 prosent (Telenor og Network Norway) og 37 prosent (Tele2) av forbindelsene mister tilkoblingen mer enn 10 minutter per dag i gjennomsnitt.
- Det er store forskjeller i feilmønstre mellom operatører. Mens forbindelser fra Telenor og Network Norway opplever hyppige og korte avbrudd,opplever forbindelser fra Netcom og Tele2 sjeldnere men mer langvarige avbrudd.
- 2G-forbindelser har en mindre stabil tilkobling enn 3G-forbindelser hos alle operatører. De målte 2G-forbindelsene opplever å miste tilkoblingen i 10 prosent av alle timer, mens 3G-forbindelser mister tilkoblingen i 4 prosent av alle timer.
- Det er en sterk sammenheng mellom stabilitet i tilkoblingen og signalkvalitet. Forbindelser med svakt signal og/eller høy interferens opplever flere og lengere avbrudd. Målingene viser imidlertid ingen systematiske forskjeller i signalkvalitet mellom operatørene.
Les også: Slik skal forskerne gjøre 5G-nettet 1000 ganger raskere enn 4G
Stabilitet i dataplanet
- Mange forbindelser opplever forholdsvis høyt pakketap. Mellom 18 prosent (Ice) og 49 prosent (Telenor) av alle forbindelser har et gjennomsnittlig pakketap på over 1 prosent.
- Det er vesentlige forskjeller mellom operatørene når det gjelder pakketap. Ice og Network Norway har det laveste pakketapet. Netcom og Tele2 har lavt pakketap i de fleste forbindelser, men en del forbindelser med svært høyt pakketap. Telenor har høyere pakketap enn de andre operatørene i de fleste forbindelser, men har få forbindelser med svært høyt pakketap.
- Pakketap varierer gjennom døgnet hos alle operatører, og er høyere når trafikkbelastningen er høy.
Forskerne ser et antall større hendelser i løpet av måleperioden, hvor mange av målepunktene angir unormalt høyt pakketap.
Ved de mest alvorlige hendelsene mistet flertallet av den berørte operatørens forbindelsen tilkoblingen til nettet i opptil 12 timer.
Større hendelser som berører mange forbindelser forekommer i ulikt omfang hos operatørene. Telenor opplevde færre slike hendelser enn de øvrige operatørene i måleperioden.
Stabilitet i ytelse
- Nedlasting av en fil på 1 MB viser store forskjeller mellom operatørene. 7,4 prosent av nedlastingsforsøkene kunne ikke fullføres hos Telenor. I motsatt ende av skalaen finner vi Ice, der 1,1 prosent av nedlastingsforsøkene mislyktes.
- Et forsøk som etterligner en IP-telefonsamtale viser at for halvparten av Telenors forbindelser feiler minst 10 prosent av samtalene. For de andre UMTS-operatørene opplever mellom 11 og 17 prosent av forbindelsene en feilrate på over 10 prosent.
- UMTS-operatørene har høyere stabil båndbredde enn Ice, som benytter CDMA.
Les også:
EU-parlamentet har bestemt seg. Nå skal roaming-satsene vekk
Norsk plattform-mobil får designpris