HM Kong Harald sto for overleveringen av prisen på Rederiforbundets årsmøte i Oslo i dag.
I finalen sto det mellom Solstad Offshore, Rolls Royce Marine, Norled og Maersk Line.
Rolls-Royce Marine vant
Det var Rolls-Royce Marine som stakk av med prisen for sitt Environship-konsept.
Selskapet har utviklet ny skrogform, baug og framdriftssystem som bidrar vesentlig til redusert drivstofforbruk.
Konseptet består av bølgebrytende baug, gassmotor, hybrid akselgenerator og integrert ror og propell (Promas).
Juryen mente konseptet er en god kombinasjon av flere løsninger og som kan tilpasses mange ulike skipstyper.
Les også: Volstad-skip spekkes med ny skipsteknologi
Gjør noe ekstra
For å vinne måtte kandidaten ha gjort ekstraordinære tekniske tiltak og bidrag for å bedre miljøet, alt i vitenskapsmannen og eventyreren Thor Heyerdahls ånd for å bevare miljøet.
– Prisen skal anerkjenne medlemmer i den maritime industrien som gjør noe ekstra ut over lover og regler. Vinneren tar i bruk og synliggjør løsninger for vår tids største utfordring, energieffektivitet og miljø, sier Sturla Henriksen, administrerende direktør i Rederiforbundet.
Norges Rederiforbund er sekretariat for prisen. De hadde 21 kandidater til vurdering.
Thor Heyerdahl International Maritime Environmental Award ble etablert i 1999 av Heyerdahl selv i samarbeid med Rederiforbundet.
Les også: Japan har en av verdens største flåter. Nå ser de til Norge for maritim teknologi
De øvrige kandidatene
Solstad Offshore for Green Operation Initiative. Rederiet har ved tett samarbeid med de ansatte klart å redusere drivstofforbruket med 20 prosent, tilsvarende ca. 90 000 tonn CO2.
Solstad samarbeider med Regnskogfondet og bidratt til å spare 19 km2 regnskog i 2013.
Norled for batteriferge. Fergen kan ta 120 biler og 360 passasjerer og blir verdens første og største 100 % batteridrevne ferge.
En batteripakke på 10 tonn skal drive de to propeller i aluminiumsfergen, bygget på katamaranskrog. Fergen skal gå mellom Lavik og Opedal i Sogn og Fjordane og vil hurtiglades ved hvert anløp.
Maersk Line for Triple E-klassen containerskip. Verdens største containerskip med plass til 18 349 TEU-containere blir også verdens mest miljøvennlige.
De tre E-ene står for: «Economy of scale», «Energy Efficiency» og «Environmentally improved». Skipene vil redusere CO2-utslipp per container transportert med 50 prosent på ruten Asia-Europa sammenliknet med eldre og mindre skip.
Maersk har tenkt «fra krybbe til grav» og tenkt gjenvinning og miljø i hele skipets livsløp.
Les også:
Norge var først ut med gassdrevne taubåter. Nå blir Kina neste
Vard planlegger kjempeskip for Solstad
Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler