Det var stolte sjefer for verftet Vard Brevik, design- og utstyrsleverandøren Rolls- Royce og rederiet Island Offshore som viste pressen rundt på fartøyet før dåpen.
Island Offshore bestilte i utgangspunktet et helt vanlig forsyningsskip med Rolls-Royce-design, motorer, framdriftssystem og en rekke annet utstyr.
– I fjor sommer var PSV-markedet helt i bunnene. Vi spurte verftet og Rolls-Royce om å endre skipet. I stedet for levering av en PSV i februar, fikk vi i mai overlevert et svært fleksibelt flerbruksfartøy , sier adm. dir. Håvard Ulstein til Teknisk Ukeblad.
Kluster i arbeid
Direktør for offshoremarkedet i Rolls Royce Marine, Yrjar Garshol, sier prosessen er et godt bevis på hvordan det maritime klusteret jobber.
– Vi jobbet tett sammen med underleverandører, verftet og rederiet. Slik klarte vi å sno oss raskt om og designe et helt spesielt fartøy, sier Garshol.
Lars Ivar Bøe, direktør ved verftet Vard i Brevik, sier at mange års tett samarbeid med rederiet gjør en slik endring mulig på en smidig måte.
– Vi kjenner rederiet, dets arbeidsmåte og hva de vil ha. Da går en slik prosess mye enklere, sier Bøe.
Les også: Disse kan bli Årets skip
Feil med PSV
I september ble beslutningen tatt og skipet med design UT 776 ble omgjort til et flerbruksskip med mulighet for å fungere som flotell eller brukes til vedlikehold, reparasjons- eller konstruksjonsarbeid.
Spesielt i britisk sektor er det behov for flytende boligkvarterer, floteller, ved vedlikeholdsoppdrag på plattformer uten boligkvarter.
Et teleskopisk gangveisystem med bølgekompensering er montert i akterenden. Det er 100 køyeplasser i skipet, hvorav mannskapet trenger 23-24.
Det er gjort klar for montering av en 150 tonns kran med rekkevidde på hele 45 meter. Den kommer i november.
Les også: Dette tauet er like sterkt som stål
Fleksibelt
– Skipet går nå inn på spotmarkedet. Vi har fullt sett med tanker for alle typer produkter som trenges på plattformer og vi har dekksareal på over 500 m2, sier kaptein Stig Magne Drage.
Skipet er bygget etter lasteskipskoden, men skal også fungere som flotell. Det klarte ikke Sjøfartsdirektoratet til å passe med sine sertifikatregler.
– Vi ble nødt til å ha utenlandsk flagg og valgte Bahamas, sier Ulstein, som bedyrer at de ikke bevisst søkte seg vekk fra NOR.
– Vi kunne ikke registrere det som et passasjerskip heller, det er så mange spesialkrav som blir helt unødvendig for et flotell, sier han litt oppgitt til Teknisk Ukeblad.
Nor-Shipping åpner på Lillestrøm tirsdag 4. juni og varer til og med 7. juni.
Les også:
Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger
Om 10 år kan vi se skip uten mannskap