Forskerne bak den norske delen av TIMMS-undersøkelsen var under presentasjonen av rapporten tirsdag opptatt av å påpeke at norske elever i internasjonal sammenheng fortsatt er dårlige i realfag.
Snudd trend
Carla Botten-Verboven, kompetansedirektør i Norsk Industri, mener vi i stedet må fokusere på at elevene er blitt flinkere.
– Medisinen virker! Vi er selvfølgelig ikke der vi ønsker å være, men det riktige å fokusere på nå, er at vi har snudd trenden og at tiltakene som er innført har en effekt, sier Botten-Verboven.
Hun sier at Norsk Industri har tatt initiativ til eller støttet ulike tiltak for å øke elevenes realfagskunnskaper.
Lærernes betydning
Blant disse er kunnskapsløftet i grunnskolen, videreutdanning av lærere og karakterkrav for opptak til lærerutdanningen.
Forskning viser at lærernes kompetanse er viktig uansett fag, men aller viktigst i matematikk.
– Lærerens kompetanse er avgjørende, og TIMSS-undersøkelsen bekrefter dette. Nå må vi stå løpet ut og se til at kompetansekravene følges opp og at matematikk og naturfag prioriteres i videreutdanningen av lærere, sier Carla Botten-Verboven.

