Se for deg at du fyker nedover landeveien på to hjul og får beskjed over et høyttalersystem om at du må ta en venstresving om 200 meter.
Nede til høyre i visiret ditt kan du se svingen på et kart på en liten «skjerm». Du kan også se om det er tett trafikk i området, få den siste værmeldingen, se hvor fort du kjører, få informasjon om hvem som ringer deg og følge med på det som skjer i blindsonen din.
Det høres kanskje ut som en scene fra Robocop, men alt dette og litt til er nå mulig med den nye AR-1-hjelmen til det amerikanske selskapet Skully Systems.
Les også: Denne tohjulingen holder selv balansen
Ulykke satte i gang utviklingen
Ideen kom til Marcus Weller i 2010, etter at han kræsjet Honda-sykkelen sin i en bilist som plutselig stoppet rett foran ham.
Tre måneder etter ulykken hadde Weller en drøm der han kjørte motorsykkel og plutselig fikk opp flytende GPS-informasjon på visiret sitt. Informasjonen om hva som skjedde foran ham gjorde at Weller unngikk en bil som stoppet opp foran ham.
Da han våknet, satte han umiddelbart i gang med utviklingen av hjelmen, og jobbet dag og natt i sju måneder før han hadde en prototype på plass. Noen måneder etter dette fikk Weller testet hjelmen på flere motorsyklister, men så begynte pengesekken å gå tom.
Les også: Slik blir hjelmene til de norske F-35-flygerne
Har fått nesten 20 millioner
Løsningen ble såkalt crowdfunding, som betyr at folk kan donere så mye de vil til mot visse fordeler.
Målet var å få inn 250.000 dollar via Indiegogo, men denne uken meldte Tech Crunch at Skully Systems nettopp har mottatt 1,5 millioner dollar (11,5 millioner kroner).
Totalt er støtten fra folket nå oppe i 2,4 millioner dollar, eller drøyt 18,5 millioner kroner.
Les også: Her er kameraet som gjør at du kan se fisken før den biter på
Heads up
Støtten har gjort at hjelmen nå er på markedet. I USA kan man bestille den til den nette sum av 1399 dollar, eller rundt 10.000 kroner.
For den prisen får man en hjelm som er spekket med teknologi.
Hjelmen bruker nemlig mikroprosessorer, sensorer og et kamera til å danne et såkalt «Heads up display» (Hud) innenfor visiret – som ligner det både piloter og sågar dataspillere bruker i dag.
Hensikten er at man skal kunne holde hodet opp for å slippe å se noen andre veier og få den informasjonen man trenger rett foran seg.
Alt kommer opp på lite display nede til høyre på visiret som blir fôret med informasjon du trenger for å holde deg oppdatert.
Les også: Norsk rakettmotor skal hjelpe bil å kjøre i 1600 km/t
Spekket med gadgets
Hjelmen har blant annet et 180-graders kamera som peker bakover og sender bilder til visiret slik at man kan orientere seg i blindsonen.
Systemet er Android-basert og skal gi detaljerte veibeskrivelser og direkte trafikkdata. Hjelmen kan pares med mobilen via bluetooth, som gir mulighet til å bruke GPS, handsfree og musikkstreaming.
Alt er talestyrt, og hjelmen skal etter sigende ha en batterilevetid på 9 timer. Den er også vann- og støvtett.
22 drept i fjor
Det overordnede målet er å forhindre ulykker, noe som kan komme godt med her til lands også.
Den siste statistikken fra Trygg Trafikk viser at 151 mennesker ble drept i trafikken i Norge i 2014. Av disse var 20 motorsyklister, mens to var mopedister.
Les også:
Oppgradert Tesla S får 48 km lengre rekkevidde