Med et trykk på smartphonen skal elbilen både parkere seg selv og koble seg til lading. Det lover EU-prosjektet V-charge, som er bevilget 5,6 millioner euro.
Les også: Her skal det koste 200 kroner å kjøre dieselbil i sentrum
Vil motivere til elbil
Tanken bak prosjektet er økt effektivitet på flyplasser. Når sjåføren kommer til flyplassen skal han eller hun gå ut av bilen, og ved hjelp av noen trykk i en applikasjon vil bilen parkere seg selv.
– Behovet for å skifte mellom ulike transportmidler vil bli større og større i fremtiden. Ideen med V-Charge er at vi ved hjelp av ny teknologi skal motivere folk til å velge elbiler fremfor konvensjonelle biler når de skal ut og fly, sier Dr. Paul Furgale i en pressemelding på EU-kommisjonens hjemmesider.
Furgale jobber sammen med forskere fra både Tyskland, Italia, Storbritannia og Sveits med utviklingen av systemet.
Les også: Politikerne vil ha buss - private kjemper for monorail i Stavanger
Parkerer og lader selv
Når føreren forlater elbilen på flyplassen skal bilen ved hjelp av sensorer og et GPS-system koble seg opp mot en server som ligger like ved parkeringshuset.
Serveren sender beskjed til bilen om hvor det er ledig plass, og bilen parkerer seg selv. Dersom parkeringshuset er fullt, vil bilen sendes videre til nærmeste ledige plass.
Mens bilen står i parkeringskjelleren vil den selv passe på å få ladet batteriene før føreren kommer tilbake til flyplassen.
Når føreren så returnerer kan han eller hun åpne den samme applikasjonen, trykke på en knapp og få bilen ut av parkeringsplassen uten å selv måtte hente den.
Les også: Nytt deksel gjør mobilen til et varmesøkende kamera
Navigerer med kamera
Siden GPS-satellittsystemer ofte kan ha problemer med å fungere i i parkeringskjellere, er systemet utviklet slik at bilene kan navigere ved hjelp av kameraer som er montert på kjøretøyet. Kameraene brukes til å guide bilen frem til riktig plass uten å støte på objekter på veien.
På sikt håper forskerne å kunne videreutvikle systemet slik at det også kan brukes utenfor flyplasser og lukkede områder.
– Det kommer til å bli langt mer utfordrende, men vi har tro på at systemet kan fungere på alle type parkeringsplasser, sier Furgale.
Teknologien bak systemet skal være kostnadseffektiv da det ikke krever utvikling av noen nye teknologier, men benytter seg av allerede eksisterende løsninger.
Prosjektet skal være ferdig mot slutten av 2015.
Les også:
Kun én av fire ville kjøpt elbil uten avgiftsfritak
«Angre»-app lar deg slette meldinger du har sendt