Japanske Mitsui OSK Line (MOL) samarbeider med skipsbyggings- og motorfabrikanten Mitsui Shipbuilding & Engineering (MES) om å modifisere motorene bestilt til et nybygg.
MOL har en flåte på 861 skip og over 9200 ansatte og er dermed ett av verdens største rederier.
Motivasjon
Selskapet skriver i en pressemelding at LNG peker seg ut som et framtidig drivstoffalternativ for skip. MOL vil derfor begynne å utforske mulighetene for å bruke gass i sin framtidige flåte.
I utgangspunktet vil MOL og MES bygge om en dieselmotor til elektronisk styrt gassinjeksjon.
MES lanserte i fjor et nytt konsept for gasstankskip, Double Ecomax med en motor som underveis kan skifte mellom LNG og tungolje eller eventuelt gå på en blanding.
Les også: – Vær offensive, sats på gass
Lisens
Det er denne motoren MOL nå vil teste sammen med MES.
Motorene bygges på lisens fra tysk-danske Man B&W, som har bygget og testet sine to første prototyper av totakts saktegående LNG-motorer.
Nå følger både Japan og Korea etter.
Korea i hælene
Koreanske Hyundai har annonsert at de i november skal teste en ombygget
8S70ME-GI, mens Mitsui bygger om en 6S70ME-GI i andre kvartal 2013.
MOL og MES legger vekt på at de nye gassmotorene kan gå på både gass og marin diesel/tungolje.
Les også: Kina vil ha 20.000 LNG-skip
Verdens første hybridferger i Skottland
Høytrykk og lavtrykk
Finske Wärtsilä har levert en rekke firetakst dual fuel-motorer til blant annet norske offshorefartøy. Nå har de også utviklet en to-takts saktegående dieselmotor for stor skip.
Konkurransen er dermed i ferd med å bli tøff. Men mens Wärtsilä baserer seg på relativt lavt trykk, maks 10 BAR, baserer MAN B&W seg på høytrykks LNG-system, med opp til 300 BAR.
Trykkfølsom
– Jeg tror ikke mannskap og rederier er så lystne på å ha gass under svært høyt trykk om bord, sier Tomas Aminoff, ansvarlig for skipsmotorutviklingen i Wärtsilä.
MAN B&W ser det som interessant at flere vil bygge LNG-motorer.
Salgsdirektør Ole Grøne sier at det er oppmuntrende at flere av deres lisensprodusenter setter i gang protypetesting.
– Vi har gjort store framskritt innen ytelser og lykkes i å redusere innsprøyting av pilotdiesel for tenning, sa Grøne under en demonstrasjon av den andre prototypmotoren tidligere i vår.
Les også: Rådyr norsk gass gir blodrøde tall