I morgen går startskuddet for det storslåtte arrangementet Statoil Masters Tennis, som holdes intet annet sted enn i Royal Albert Hall, London.
Samtidig er oljeprisen i fritt fall og Statoil fokuserer på kostnadskutt, samt at det er nedskjæringer i Olje-Norge.
Som en kontrast starter tennisarrangementet med champagnemottakelse for de mest prominente i 12-tiden på formiddagen, etterfulgt av en femstjerners lunsj og to tenniskamper.
Sir Elton John som kaptein
På kvelden er det igjen duket for tennismatcher, champagne og middag. Arrangementene går fra og med onsdag til og med søndag.
Med seg på arrangementet har man fått med seg legendariske tennisstjerner fordelt på to lag. Og hvert av lagene har sin egen høyprofilerte «kaptein».
– Sir Elton John vil være kaptein for Andy Roddick, John McEnroe, Martina Hingis og Heather Watson. Billie Jean King vil være kaptein for Kim Clijsters, Tim Henman, Sabine Lisicki og Jamie Murray, heter det på de offisielle nettsidene til arrangementet.
Det vil også holdes paralympics-matcher.
Les også: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner
Provosert
Ifølge nettsiden til arrangementet, er Statoil Masters Tennis den perfekte underholdningen ved årsslutt, der man blant annet kan få sine egne, private avlukker. Her blir det blant annet servert pudding, ost og kaffe.
– Si takk på en spesiell måte til dine nøkkelkunder, eller få avtalen i boks med lovende klienter før nyttår ved å tilbringe uforstyrret tid med dem i egne private avlukker på én av Londons mest ikoniske arenaer, heter det.
Men Statoils tennis-bonanza i London er ikke musikk i alles ører. Blant dem som reagerer på arrangementet, er forbundsleder Hilde-Marit Rysst i fagforeningen Safe. Hun blir provosert.
– Vi synes dette virker litt spesielt. Her hjemme mister folk jobben og går inn i jula uten fremtidsutsikter. I tillegg blir jeg provosert når det her hjemme kuttes på absolutt alt, sier hun.
Les også: Oljeleverandørene har kuttet 4000 innleide det siste året
Må på Clas Ohlson
Hun eksemplifiserer med at ansatte i Statoil nå må ut på handletur for å kjøpe notatblokker.
– Verken kalendere eller notatblokker kan deles ut av Statoil lenger. De ansatte har fått beskjed om å gå på Clas Ohlson for å handle det. Hvis x antall tusen må på Clas Ohlson for å handle notatblokker i arbeidstida, så vet jeg ikke hva slags regnestykke det ender opp i, sier hun.
– Man sparer på alle bauger og kanter, men så ser man at utad så har de store, viktige arrangementer med Elton John og den slags, sier hun.
Rysst forklarer at det er ekstra provoserende når dette ikke er noe som kommer de ansatte til gode.
– Det viser ikke at man tar vare på de ansatte i en tøff tid. Fokuset på slike arrangementer er litt spesielt i en situasjon som nå, sier hun.
– Vi skulle heller vært positive til et julebord på Forus der man inviterte med en eller annen som sang en sang. De ansatte trenger en oppmuntring, og ikke av typen som tennisarrangementet.
Les også: Dette er oljearbeidernes favorittplattformer
Statoil: Fornyer ikke avtalen
Informasjonsdirektør i Statoil, Jannik Lindbæk jr., sier til Teknisk Ukeblad at dette er et sponsorat Statoil startet med i 2012.
– Vi inngikk en treårsavtale. Sammenhengen er det arbeidet vi gjør med å profilere Statoil i UK. Blant annet har vi hatt store reklamekampanjer og vi har vært opptatt av å posisjonere Statoil som leverandør av gass til Europa, sier han.
Han forteller at dette nå er siste året i treårsavtalen. Statoil kommer ikke til å gå videre med konseptet.
– Vi har kommet frem til at vi ikke vil fornye avtalen.
– Hvorfor ikke?
– Vi har hatt gode erfaringer med det, men vi vil se etter andre muligheter nå, sier Lindbæk jr.
Les også: Da Yme allerede var tre år forsinket, manglet over tre MILLIONER timers jobb
Mener ingen har blitt sagt opp
– Vi har fått reaksjoner på at dette arrangeres samtidig som folk blir sagt opp i Norge. Har dere forståelse for at det reageres?
– Vi har jobbet for å løse overtallighet med frivillighet og det har vi lyktes med. Ellers ønsker jeg ikke å kommentere andres vurderinger rundt dette, sier han.
– Det er viktig for Statoil å posisjonere norsk gass i Europa. Det er et veldig viktig produkt for oss, og det er viktig at vi er synlige i markedene våre.
– Det er ikke gratis å delta på dette. Tjener dere penger på dette, eller er det rene markedsføringsutgifter?
– Dette er et sponsorat på lik linje med andre markedsføringsaktiviteter.
– Hvem sikter dere mot med dette?
– Det har vært en arena der det har vært mulig å synliggjøre vår merkevare. I tillegg har det også vært en møteplass.
– Det blir karakterisert som pompøst, med champagnelunsjer, femretters lunsj og servering av pudding på private avlukker. Er det pompøst?
– Jeg kjenner ikke detaljene i det og ønsker ikke å kommentere det, utover at det har vært et arrangement vi har medvirket til i tre år, men som vi altså har kommet til at vi ikke vil forlenge.
Les også:
Oljebransjen: Oppsigelsene sjeldent godt varslet. Fagforeningen: Helt uenig
Statoil blar opp over to milliarder for å kvitte seg med Angola-rigg
Statoil har boret 12 Barents-brønner. Kun én har gitt kommersielt funn