OLJE OG GASS

Mens tre har mistet livet på Goliat, har ikke Statoil hatt noen ulykker i Korea

5,5 millioner arbeidstimer gikk med bare til Valemon. Mesteparten i Korea.

Valemon-dekket ble bygget ved Samsung Heavy Industries' verft i Sør-Korea uten alvorlige hendelser.
Valemon-dekket ble bygget ved Samsung Heavy Industries' verft i Sør-Korea uten alvorlige hendelser. Bilde: Roald Ramsdal
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
13. jan. 2015 - 10:55

Tre mennesker har mistet livet i forbindelse med Goliat-prosjektet som nå ferdigstilles ved Hyundai Heavy Industries' verft i Sør-Korea, avdekket Teknisk Ukeblad i forrige uke.

Statoil har til sammen seks byggeprosjekter i Sør-Korea, i tillegg til Valemon som er levert. De har ikke hatt alvorlige personskader på noen av dem, ifølge selskapet.

Les også: Fagforeningen på Goliat-verftet fryktet for sikkerheten. Nå har tre mistet livet

Bygger på samme verft

Ved samme verft som Goliat bygges skrog og dekk til Aasta Hansteen-feltet for Statoil. Ulykkene på Hyundai Heavy Industries' offshoreverft gjør inntrykk.

– Dødsulykkene er tragiske og gjør sterkt inntrykk på hele prosjektorganisasjonen og selskapet ellers. Vi jobber hver eneste dag for å unngå at noen blir skadet eller drept på jobb, sier Morten Eek, pressetalsmann i Statoil.

Har sluppet alvorlige hendelser

Selskapet har ikke hatt alvorlige hendelser på prosjektene de har under bygging i Sør-Korea: Aasta Hansteen som bygges ved Hyundai eller på Cat-J-riggene samt lagerskipene til Heidrun og Mariner, som bygges av Samsung. I tillegg til Gina Krog-dekket og Mariner-dekket på Daewoo.

Valemon, som nå er på plass i Nordsjøen, ble også bygget uten alvorlige personskader. Totalt ble det lagt ned 5,5 millioner arbeidstimer på prosjektet, mesteparten i Sør-Korea.

Eek forteller at det blir viktig å videre følge opp Hyundai-verftet tett, blant annet leverandørerklæringen de har underskrevet som blant annet omfatter arbeidsmiljø og sikkerhet.

– Det er viktig for oss å følge opp dialogen og leverandørerklæringen vi har med Hyundai og ta med den læringen og de erfarne ressursene vi har brukt i tidligere prosjekter i Sør-Korea og andre steder inn i arbeidet med Aasta Hansteen, sier Eek.

Statoil er imidlertid partner i Goliat-prosjektet, med en eierandel på 35 prosent.

Les også: Statoil sliter med å få tak i nok kvalifiserte sveisere til Aasta Hansteen

Spar-plattformen til Aasta Hansteen er under bygging ved Hyundai-verftet i Ulsan.
Spar-plattformen til Aasta Hansteen er under bygging ved Hyundai-verftet i Ulsan.

– Tilfredstillende

– Resultatene vi har fått fra Hyundai på Aasta Hansteen er tilfredsstillende, men når det er sagt, så er vi veldig tydelige på at vi også forventer forbedringer, sier Eek.

Han forteller at de har full tilgang til granskningsrapporter fra andre selskapers prosjekter ved verftet og at verftet er flinke til å dele informasjon om hendelsene.

De har blant annet hyret inn en egen ekspert på stillaser ved Hyundai, fordi de har sett at arbeid i høyden er en utfordring.

Les også: Ny Goliat-pris: 46,7 milliarder

Stoppet arbeid

Eek forteller at de har stoppet arbeid på Aasta Hansteen underveis for ivareta sikkerheten.

– Hvis vi opplever utrygghet i arbeidet, så stanser vi til det er bragt i orden. Vi har stoppet arbeid i prosjekter tidligere, for å vise at vi mener alvor, både i Norge og i Korea, sier Eek.

– Vi har også stoppet arbeid på Aasta Hansteen, for å påpeke at her må det ryddes opp og sørge for at man minimerer risiko før en fortsetter. Det vil vi gjøre igjen om det er nødvendig, og det opplever vi blir forstått og respektert.

Han forteller at HMS er et viktig element når et verft prekvalifiseres til å levere anbud. Leverandørerklæringen inneholder bestemmelser om at internasjonalt lovverk for blant annet faglige rettigheter skal følges.

Les også: Valemon er Statoils store Korea-test

Tillitsvalgte vil ha svar

De Statoil-tillitsvalgte varsler at de vil kreve svar på hvordan selskapet skal sikre arbeidsforholdene for selskapets ansatte, samt forhold og rettigheter for arbeiderne ved Hyundai-verftet.

I 2013, etter at flere store Statoil-kontrakter var gått til Sør-Korea, ba de tillitsvalgte i Statoil om innsyn i hvordan selskapet ville sikre arbeidsmiljøet samt faglige rettigheter for selskapets ansatte og ansatte hos leverandørene i Sør-Korea.

Bakgrunnen var blant annet flere meldinger om svake faglige rettigheter i Sør-Korea.

– Ledelsen lovet at deres fokus på HMS i kontrakter skulle forhindre arbeidsulykker, forteller Bjørn Asle Teige, hovedtillitsvalgt for YS i Statoil.

Han legger til at de da var fornøyd med svaret de fikk, men at de siste hendelsene knyttet til Goliat-prosjektet gjør at de på nytt må spørre om sikkerheten ved verftet.

– Da kontraktene gikk til Sør-Korea var det internasjonalt fokus på faglige rettigheter i Sør-Korea. Fokuset ble forsterket i Norge på grunn av de store kontraktene som skulle til Sør-Korea, forteller Bjørn Asle Teige, hovedtillitsvalgt for YS i Statoil.

Statoils første prosjekt i Korea var byggingen av plattformdekket til Valemon.

– Vi mener HMS-forholdene ved byggingen av Valemon har vært akseptable, sier Teige.

Les også:

Ny oversikt: Varslede stillingskutt i oljebransjen økt til 9.000

Ymes 23 meter høye boretårn kan havne på Jæren

Nå er ingen av prosjektene i Barentshavet lønnsomme  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.