Har du peiling på hvilket bånd smarttelefonen din bruker til samtale og data?
Det mener Telenor at du må ha.
Mobiloperatørene jobber hele tiden med å forbedre dekning og kapasitet, men flere forhold ligger utenfor deres kontroll.
Blant annet er det et stort problem at grunneiere og kommuner sier nei til oppføring av mobilmaster på sin eiendom, ifølge en analyse fra Strand Consulting.
Les også: Nå skal mobiler med dårlige antenner avsløres
Ikke tenk kulhetsfaktor
Et annet forhold er hvilken mobil vi velger når favoritt-gadget nummer én skal fornyes.
Normalt er vi opptatt av hvilke funksjoner telefonen har, om designet er tiltalende og ikke minst om den er populær.
Det skaper problemer for operatørene når folk ikke velger telefon ut fra de båndene (frekvensområdene) som operatørene bruker.
For Telenor gir dette problemer på 4G.
Her er det bygget ut mest dekning og kapasitet på 2,6 GHz, mens det så langt er mindre på 1800 MHz.
– En fabrikant som Samsung benytter alle bånd, mens Iphone bare fungerer på 1800 MHz. Dermed har Iphone dårligere dekning enn andre smarttelefoner, forklarer dekningsdirektør Bjørn Amundsen.
Les også: Det nye 4G-nettet kommer i desember
Klager mest
Konsekvensen er tydelig.
– Vi får mest klager på dårlig 4G-dekning fra abonnenter som bruker Iphone, sier Amundsen.
Og årsaken er altså at disse telefonene har færre basestasjoner tilgjengelig.
– Men dere forventer vel ikke at kundene kjenner til om telefonen benytter 1800 MHz eller 2,6 GHz?
– Jo, kunden bør sjekke at mobilen de har dekker de bånd operatørene bruker, svarer dekningsdirektøren.
Fenomenet er imidlertid forbigående for denne operatøren:
1800 MHz har langt bedre dekning innendørs og blir skrittvis bygget ut, men det vil ta tid.
Les også:
Verdensrekord i trådløs dataoverføring