– Hovedårsaken til at ikke tunnelen åpnet i mai var at entreprenøren Mesta ikke har levert betongbekledningen i henhold til vilkårene i kontrakten, sier Kjartan Hove, avdelingsdirektør for prosjektavdelingen i Region vest i Statens vegvesen.
Må overflatebehandle
Problemet ligger i selve tykkelsen på betongelementene.
– Det går på at avstanden fra ytterkanten i elementene til armeringen i tunnelen er for kort. Derfor må vi starte med overflatebehandling av betongelementene for å øke levetiden til disse, sier Hove.
Han er ikke fornøyd med hvordan Mesta har løst sine interne kontroller på betongelementene som de får fra leverandøren sin i Belgia.
– Vi har fått hjelp av det som er av faglig kompetanse både hos SINTEF, det teknologiske miljøet i Statens vegvesen og i fra et konsulentfirma for å vurdere elementene. Konklusjonen er at vi må overflatebehandle disse, sier Hove.
Rustangrep
Til tross for at 45 000 kvadratmeter med betongelementer skal impregneres med et silicabasert stoff, føler han seg rimelig sikker på tunnelåpning i august.
– Om 20 år blir vi nødt til å overflatebehandle elementene på nytt. Det vil være en ekstra risiko for rustangrep på armeringen i tunnelen på grunn av at betongelementene ikke er tykke nok, sier Hove.
Anleggsleder for Tunnel hos Mesta, Bjørn Giljarhus, vil ikke kommentere kritikken fra Kjartan Hove.