INDUSTRI

«Metamaterialer» skal beskytte piloter mot laserangrep fra bakken

 

Et nyutviklet filter skal stoppe uønsket belysning av cockpiten på fly.
Et nyutviklet filter skal stoppe uønsket belysning av cockpiten på fly. Bilde: Lamda Guard
1. juli 2014 - 07:00

I USA blir det hver dag registrert i gjennomsnitt elleve tilfeller av fly som blir belyst med laserpekere fra bakken.

Slike laserangrep har hittil ikke har ført til noen ulykker, men det blir i høyeste grad tatt på alvor av myndigheter og bransjen.

Et nytt passivt mottiltak kan være å montere filter som blokkerer laserlys på cockpitvinduene.

Støttes av Airbus

Det kanadiske selskapet Metamaterial Technologies Inc (MTI) og datterselskapet Lamda Guard har utviklet en ny tynnfilm av nanokompositter.

Filteret skal kunne benyttes på bortimot alle glass- og klarplastoverflater og blokkere lys med forskjellige bølgelengder uten at det går på bekostning av flygernes utsyn eller nattesyn.

Selskapet har fått statlig støtte til å kommersialisering av teknologien via Atlantic Canada Opportunities Agency.

I starten av juni fikk de med flygiganten Airbus som samarbeidspartner i den siste testfasen.

– Amerikanske luftfartsmyndigheter rapporterte om nærmere fire tusen hendelser i fjor. Vi vet ikke hvor mange som var med hensikt, men det er et uansett et problem vi er nødt til å løse, sa innovasjonsdirektør Yann Barbaux i Airbus på selskapets innovasjonsdager, som Teknisk Ukeblad deltok på, i midten av juni.

Les også: Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS

Stopper den vanlige laseren

Lamda Guards beskrivelse av teknologien er ganske generell.

Johannes Skaar, professor i fotonikk ved NTNU, forklarer at et slikt belegg ikke kan virke for alle tenkelige laserbølgelengder på en gang - da vil jo også utsynet blokkeres.

– Her har de nok klart å lage et så smalbåndet filter at det tar en så liten andel av spekteret at det ikke ødelegger utsynet i nevneverdig grad, sier Skaar.

Det samme påpeker partikkelfysiker Bjørn H. Samset:

– Siden problemet de skal bekjempe her er grønne lasere, og de er 532 nm alle sammen på grunn av krystallene som brukes til å lage lyset, så kan de lage en film som stopper akkurat dette lyset men er helt gjennomsiktig for alt annet, sier Samset som til daglig er forsker ved Cicero - senter for klimaforskning.

Skaar sier at det ikke er så rett fram å lage slike smalbåndede filtre og han er spent på hvor godt de lykkes i praksis.

Les også: – Å fly på denne måten er som å kjøre bil med kikkert

Lamda Guard-sjef George Palikaras viser egenskapene til selskapets tynnfilm som er konstruert for å blokkere laserbelysning.
Lamda Guard-sjef George Palikaras viser egenskapene til selskapets tynnfilm som er konstruert for å blokkere laserbelysning.

Nano-lego

Lamda Guard sier selv at teknologien baserer seg på å sette sammen tynne filmer med nanostørrelse-klosser. Dette folkeliggjør Samset ved å si at de bygger «nano-lego» slik at de tar fram et kunstig krystall.

– Siden lys bøyes litt ulikt avhengig av hvilken bølgelengde det har, alternativt hvilken farge det har, kan de lage en gitterstruktur som bare påvirker noen få bølgelengder. Det blir litt som en sikkerhetssluse som slipper gjennom alle mennesker bortsett fra dem som er 179 centimeter høye, har lyst hår og blå øyne, forklarer Samset.

I en bloggpost på Kollokvium skriver han at «metamateriale» er et av fysikkens trend-begreper for tiden.

– Dette er et metamateriale fordi de har brukt spesiallagde materialer, altså nano-legoklossene, til å bygge et nytt materiale med designede egenskaper som så vidt vi vet ikke finnes naturlig, sier Samset.

Les også: Her lager Forsvaret sine hemmelige gadgets

Oppgang i USA, nedgang i Norge

Ifølge amerikanske FBI og luftfartsmyndighetene (FAA) ble det registrert hele 3 996 laserhendelser i fjor. Det er et foreløpig toppår.

I Norge har antall laserhendelser gått betraktelig ned siden toppåret 2010 da det ble innrapportert 155 tilfeller.

Ifølge Luftfartstilsynet ble det i fjor meldt inn 69 laserhendelser her til lands, og den positive trenden ser ut til å fortsette. Når snart halve 2014 har passert, er antallet 24.

Tilsynet tror nedgangen skyldes mye medieoppmerksomhet og deres egen informasjonskampanje rettet mot ungdomsskoleelever.

Å belyse luftfartøy med laser vil i alle tilfeller rammes av straffeloven. Like fullt ønsker Luftfartstilsynet i tillegg et forbud mot kjøp og salg av laserpekere.

Så langt er det ikke altså rapportert om noen flyulykker som kan tilskrives laserblending. Men at det kan utgjøre en risiko for luftfarten er det ingen tvil om, påpeker FBI.

Etaten viser til episoder der flygere av passasjerfly har mistet synet midlertidig og hatt nedsatt syn én uke etter å ha blitt utsatt for laserangrep.

Les også:

Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift

17.248 solceller skal drive dette flyet jorden rundt

SAS får verdens lengste 737-rute  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.