Microsofts nye killerapp for Office er utviklet i Oslo, Trondheim og Tromsø.
Det norske søkeselskapet FAST, som IT-giganten kjøpte i 2008 og som nå heter MDCN - Microsoft Development Center Norway - har de siste par årene utviklet teknologi de tror kan forandre måten vi holder oss oppdatert på jobben på.
Teknisk Ukeblad har fått en titt på det nye produktet.
Les også: – Det er i Norge det nye innen videokonferanse ser dagens lys
Søker til Norge
Siden oppkjøpet har Microsoft lagt all utvikling av søketeknologi, utenom forbrukerorienterte Bing, til det norske miljøet.
Da de kjøpte FAST overtok de 150 utviklere. Nå er de 220 og flere skal de bli. Spesielt miljøet i Tromsø, hvor de fokuserer på maskinlæring, har vokst mye det siste året.
– Jeg er litt stolt av at Microsoft har satset på Oslo, Trondheim og Tromsø og ikke på Redmond på et felt som er så viktig for konsernet. Office-divisjonen omsetter for 24 milliarder dollar og det vi har laget er et svært viktig verktøy som skal eksponere verdien i alle dokumenter og kunnskap bedriftene sitter på, sier lederen for MDCN, Bjørn Olstad.
Kunnskapens tre
Det MDCN har utviklet, og som skal presenteres for verden den 3. mars, kan kanskje betraktes som en slags automatisert nettleser mot den kunnskapen som finnes i selskapet. Det er noe som vi ikke har sett til nå og som Microsoft tror kommer til å få veldig stor betydning for hvordan mennesker jobber sammen.
Folk vil få et helt annet bilde av hva som skjer rundt dem og bli oppmerksomme på ting den tradisjonelle måten vi arbeider på i dag ikke informerer om.
– Jeg har presentert «Oslo» for Bill Gates og han synes den nye programvaren er svært spennende og vil styrke Office-porteføljen betydelig, sier Olstad.
Les også: Derfor er WhatsApp annerledes enn andre IT-selskaper
Office er kilden
Han peker på at kunnskapsarbeidere rundt om i verden bruker 62 prosent av tiden sin på jobben i ett eller flere Office-programmer. De produserer enorme mengder e-post, powerpointer, word-dokumenter, excel-ark og mye annet.
Alt sammen ligger et eller annet sted i bedriftens servere, enten de er innomhus eller i nettskyen, og det er en informasjonskilde søkemiljøet vil utnytte for å skape nye verdier for bedrifter og enkeltpersoner.
– Den tradisjonelle måten å dele kunnskap på er å sende e-poster med eller uten vedlegg. De går til en gruppe av folk rundt den enkelte som de jobber sammen med. Men tenk på alle som ikke får delta og som kunne ha fått stor nytte av å være informert? Løsningen er jo ikke at alle får alt. Da ville jo enhver arbeidsplass drukne i informasjon. Det folk trenger er det som er nyttig for dem i deres jobb. Det er den løsningen vi har bygget, og den er helnorsk, sier han.
Individualisert
Oslo gir brukerne helt individualisert informasjon. Systemer jobber i bakgrunnen og vil kontinuerlig velge ut hva det mener er mest relevant for den enkelte. Alt blir sortert etter relevans og i tid. Folk har full kontroll med hva Oslo skal ha tilgang til, men de fleste vil nok se verdien i å jobbe mer åpent i teamet sitt, mener Olstad.
– Så lenge et slikt system bare bruker data som er ment å være åpne og tilgjengelige også langt ut over den som har produsert disse, kan ikke jeg se noen personvernproblemer. Slik jeg forstår det er dette bare en veldig mye mer effektiv måte å bruke informasjon som allerede er ment å være tilgjengelig for brukerne, og som kunne vært søkt opp om de bare visste at den var der. Det forutsettes selvsagt at privat informasjon holdes utenfor, sier informasjonsdirektør i Datatilsynet Ove Skåra.
Les også: Nå vil Apple også erobre bilen din
Beskytter det private
– Det er ikke slik at Oslo går gjennom alle digitale spor den enkelte etterlater seg på jobben. Systemet analyserer ikke innhold i e-post eller dokumenter som brukerne legger i private mapper. Oslo ser på hvem innen selskapet man kommuniserer mest med på e-post, og det et av grunnlagene systemet bruker for å finne ut hvilke personer som er viktig å følge for den enkelte, sier senior prosjektleder i MDCN, Fredrik Holm.
Bruker bedriftens verdier
Uten data hadde alle algoritmene som er utviklet i prosjektet ikke vært særlig nyttige. Men data har bedriftene nok av. Ved å la Oslo ta seg av alle Office-dataene som har akkumulert seg gjennom mange år kan det danne seg at bilde av hva den enkelte arbeidstaker trenger for å være mest mulig informert om det som skjer i selskapet.
– I gamle dager var det sjefenes privilegium å være mest informert. Det var sikkert fint for dem og det ga makt. Jeg ser at det kan være psykologisk bekvemt å holde kunnskapen for seg selv, men det er ikke formålstjenlig for selskapet. Oslo vil demokratisere tilgangen på felleskunnskapen og det vil skape mer effektive selskaper, sier Holm.
Les også: Slik skal forskerne gjøre 5G-nettet 1000 ganger raskere enn 4G
Stor nytteverdi
Olstad har brukt Oslo en stund, og selv en søkeguru som han har oppdaget en liten revolusjon i arbeidsmåten.
– Jeg må si at denne egenproduserte medisinen smaker godt. Jeg er bedre informert lenge før folk velger å prate med meg, og jeg kan følge med i en ganske stor organisasjon mye bedre. Det samme hører jeg fra mine medarbeidere. Jeg kan også velge en annen kollega som en slags kunnskapslinse og se hva som er viktig for vedkommende, sier han.
Direktør for Office-produkter i Microsoft Norge, Ole Roterud, er enig i nytteeffekten. Den nasjonale organisasjonen har vært testpiloter et par måneder.
– Jeg har oppdaget informasjon jeg ikke visste jeg trengte og som jeg derfor aldri ville søkt etter. Selv om programvaren bare har vært tilgjengelig for oss i Norge en stund fant Oslo ut at jeg burde se på noe som kolleger i Sveits hadde jobbet med. Systemet fant ut at vi hadde hatt kontakt på e-post og fordi det har en oppfatning av hva som er viktig for meg pekte det meg til et informasjonslager i nettskyen vi alle bruker. Forslaget var veldig relevant for jobben min, men ville passert hus forbi i en hverdag som er preget av alt for mye informasjon. Systemet jobber for oss uten at vi behøver å tenke og jeg har fått masse slike aha-opplevelser. Men vi kan selvfølgelig også søke bevisst etter informasjon og da svarer Oslo med veldig relevante forslag, sier han.
Kommer snart
Programvaren som skal gi brukerne tilgang til Oslo er snart ferdig i form av en webløsning og PC-app. Den presenterer viktige dokumenter og trender for folk i form av ruter som gir et sammendrag.
Informasjonen vil endre seg kontinuerlig i bakgrunnen og her vil de kunne scrolle seg bakover i tid. Det arbeides også med mobilapper som gir den samme tilgangen.
– De første pilotbrukerne får snart tilgang til produktet og frem mot sommeren vil alle Officekunder få tilgang. Dette vil bli en utvidelse av porteføljen av programmer i Office 365 som Microsoft selger i dag, selv om det er et veldig annerledes produkt. Dette er ikke et program de kan jobbe i, men et dashbord mot informasjonen alle er med å produsere, sortert etter individets behov, sier Olstad.
Les også: